Mag een werkgever een werknemer ontslaan omdat hij regelmatig in de ziektewet heeft gelopen dat betreft werk drukte en prive problemen

de beordelingen van elk jaar zijn goed + . voor mij ik neem contact met de bond op of neem een adv.ik moet binnen 2 weken mijn verhaal indienen bij het uwv

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Als dit leid tot een onwerkbare situatie en de werkgever daar toestemming voor krijgt van het CWI, of de Katonrechter dan mag dat...

Maar even een tip van deze ondernemer: Hou werk en privé ALTIJD gescheiden. Neem je privé niet mee naar je werk en neem je werk vooral niet mee naar huis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ziekte kan en mag nooit aanleiding zijn tot ontslag.
Als er een verband bestaat tussen het ziekteverzuim en de werkdruk moet de werkgever daar een onderzoek naar instellen. Bij privé-problemen ligt dat ietwat anders, maar ook daar geldt, dat de werkgever een onderzoeksplicht heeft om uit te zoeken wat er precies aan de hand is.
Het is de vraag of je het als werknemer wel zover moet laten komen. Het beste neem je zelf het initiatief en ga je praten met P&O.
De werkgever kan wel aanmerkingen hebben op je functioneren. Als ze slim zijn, dan noemen ze je ziektehistorie dan niet bij naam. Na meerdere slechte beoordelingen sta je als werknemer veel zwakker.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, heel goed, heb hier een P&O'er tegenover me en beter had het antwoord niet geformuleerd kunnen worden. Wel is de praktijk is weerbarstiger en minder formeel ten aanzien van onderzoeken. Maar 1x thumbs up.
AWM
14 jaar geleden
{bloos}
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik reageer op reactie is dit dan te zien voor iedereen ff testen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dus
Ontslaan mag altijd, maar of je werkgever er goedkoop van afkomt is een tweede. In principe mag dit geen argument zijn om iemand te ontslaan. En om die reden zal op basis van wat voor een contract iemand heeft, tijdelijk of vast, een rechter of mediator een forse compensatie er tegenover stellen. Bijvoorbeeld de kantonformule is op een dergelijke situatie niet van toepassing en de rechter zal bepalen op basis van wat de verdediging opvoert wat redelijk is. Procederen is dus wel het motto in deze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werkgever is slim en geeft niets om jou... Als jij voldoet en hij kan geld verdienen aan je, dan houdt hij je in dienst, als dat niet het geval is, dan ontslaat hij je... En dat doet hij op een slimme en slinkse manier... Ontslaan op grond van veel ziek te zijn geweest is geen optie, dan vindt hij wel een andere oplossing... Zo iets als jij past niet meer in het team is een goede reden om je te ontslaan... Of welke reden hij dan vindt... Any excuse will do...

Met hoge heren is het kwaad kersen eten...

Veel succes met je je werk en/of je werkgever...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, wanneer je langer dan twee jaar ziek bent of arbeidsongeschikt, kunt je worden ontslagen. Hierover kunnen in de CAO aparte bepalingen zijn opgenomen.