Penioen(tjes) afkopen, zou dat geen oplossing zijn?

Veel mensen hebben zgn 'kleine' pensioentjes doordat ze ooit ergens een paar jaar gewerkt hebben.
Is het niet gunstig om die te kunnen afkopen, nu kan dat alleen als het onder een jaar bedrag van rond de 420 euro is.
Als dit bedrag verhoogd wordt zijn er meer mensen die van deze regeling gebruik kunnen maken.

Is dit uiteindelijk niet goedkoper voor de pensioen fondsen en een stimulans voor de economie.
Persoonlijk zou ik graag het nabestaanden/partner pensioen van 75 euro per maand in 1 keer ontvangen als een extraatje. Heb straks ook mijn eigen pensioen nog namelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
75 per maand is toch een leuk extraatje.
en welk bedrag zou je dan willen ontvangen? hoeveel jaar vooruitbetaald?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is die 75 een leuk extraatje, maar ik zou een bedrag ineens ook wel fijn vinden.
Heb geen idee wat het bedrag zou kunnen zijn.
Mijn man heeft jaren lang zijn premie betaald, maar omdat zijn eerste vrouw overleden was en wij pas 5 jaar getrouwd waren, is het grootste deel van zijn pensioen bij het pensioen fonds gebleven.
Als ik de keuze had, spaarde ik zelf wel voor mijn pensioen. Weet wel dat het een sociaal stelsel is en dat het niet zo werkt dat er per persoon een spaarpotje staat, maar juist daarom, zou ik het liever zélf regelen.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heeft dat weinig zin: als het kan, betaal je er zoveel belasting over dat je weinig overhoudt.
De truc is juist dat die fondsen dat geld zolang mogelijk vast willen houden, als alle kleinere pensioenen eruit gewied worden, scheelt dat alles bij elkaar waarschijnlijk toch flink veel voor de fondsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als jij het aantrekkelijk vindt om een fonds af te kopen, vindt de beheerder het interessant om het te behouden.
Zij hopen dat je dood gaat, voordat alles is uitbetaald. En zolang zij ermee kunnen werken, levert het nog iets op voor hen.