Wat te doen als je een promotie aangeboden krijgt maar je niet weet of hier ook financiele compensatie aan vast zit?

Dus wel extra taken & verantwoording, maar je houdt ook je oude werkzaamheden. (ipv 'alleen' team leader & eindverantwoordelijk uitvoering, nu ook beleidsverantwoordelijke & adviseur voor bestuur)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Maak een afspraak met je werkgever/leidinggevende om over de arbeidsvoorwaarden te praten. Vaak zit er een standaard schaalverhoging in bij een promotie (van 7 naar 7,5 bijvoorbeeld), maar volgens mij is dat nergens echt vastgelegd in de CAO of wet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je vraagt toch wel even wat de verdere afhandeling voor gevolgen heeft. Taken pakket en de daarbij behorende salarisschaal of indien niet van toepassing wat het brutoloon wordt.
13 jaar geleden
Ligt er aan of jij (of een ander) denkt de grotere werkbelasting aan te kunnen en je meerwaarde voor jezelf ervaart en het ziet als een investering in jezelf, die zich op termijn uiteindelijk terug verdient.
Uit een financiële compensatie die je in het vooruitzicht wordt gesteld zou uiteraard wel een waardering voor je kennis, inzet en kwaliteiten kunnen of moeten blijken, maar uiteindelijk zal je zelf een afweging moeten maken wat op langer termijn voor jezelf de meeste waarde heeft.
Uiteindelijk kom je waarschijnlijk vanzelf in de positie dat je 'eisen' kunt stellen.
Maar....raar is het wel !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken een hoop van dat soort bedrijven. Je moet harder werken voor hetzelfde geld en dat noemen ze promotie. Daar klopt iets toch niet aan, vooral de extra verantwoording.
De eerste vraag is natuurlijk of je het leuk vindt om deze werkzaamheden te gaan doen. Als dat zo is dan zou ik praten met je leidinggevende en hem voorstellen om dit anders te belonen. Als je leidinggevende daar niet positief op reageert kun je nog proberen om de afspraak te maken dat je na een periode bij een positieve evaluatie een extra bedrag krijgt. Verder kun je natuurlijk je ipv salarisverhoging ook vragen voor een opleiding, coachingstraject of een nieuwe laptop of zo. Probeer creatief te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je jezelf voor schut zet als je niet vraagt wat het jou financieel oplevert.
Hoe kun je verantwoording dragen als je de verantwoording voor je eigen inkomsten niet aan de orde stelt.
Daarbij is het van belang dat je duidelijk maakt dat je er niet dingen 'bij" kunt doen, daarmee suggereer je dat je geen volledige taak had.
Dus moet je overleggen hoe je andere (eenvoudiger) werkzaamheden kunt delegeren en wie aan jou rapporteert, maw. wie wordt jouw side-kick?
Door de zaken op deze manier aan de orde te stellen, laat je duidelijk merken dat je overzicht hebt en wilt behouden.
Dat eerste was al bekend, men vraagt niet iemand als adviseur die geen overzicht heeft.
Dus moet je het onderhandelen over jouw toekomstige positie zien als deel van de test of je wel geschikt bent voor een zwaardere functie.
Valse bescheidenheid is altijd misplaatst maar zeker in dit geval.
Zoals je het beschrijft is de functie die je gaat krijgen wel twee functieschalen hoger.
Het zou best eens kunnen zijn dat daarbij ook veel secondaire arbeidsvoorwaarden bij horen.
Om een bestuur te informeren zul je ook op lokatie polshoogte moeten nemen en is een adequaat vervoersmiddel geen overbodigheid.
Het bestuur weet donders goed wie ze vragen en dat ze de beurs zullen moeten trekken. Stel ze daarin niet teleur.
SUCCES.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.loonwijzer.nl/home/functie-en-salaris

Je baas heeft je graag als werknemer, je doet je werk dus goed en dat leidt tot promotie. Je moet je dus bewust zijn van je waarde voor het bedrijf, je bent dus waardevol!
Als werknemer heb je dan een goed recht om te onderhandelen. Normaliter zit er bij promotie een schaal hoger in de functietabel aan vast, zeker in grote bedrijven.
Ik weet niet hoe jullie CAO geregeld is, maar misschien moet je die eens doorlezen. Ga in gesprek met je baas en vraag het hem. Het zal je zeker niet kwalijk genomen worden, het hoort er gewoon bij. Doen!
Bovenstaande link is misschien interessant voor je.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op de link staan ook heel goede onderhandelings tips!
amc
13 jaar geleden
Eerst praten over de verdere arbeidsvoorwaarden en condities, waarvan het salaris er eentje is.

Er kan bv ook van je worden verwacht dat je ""overwerk"" verricht voor hetzelfde geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat je dat aangeboden krijgt, vragen : Wat schuift het?, maar dan op een wat meer verhulde manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er van af bij wat voor soort organisatie je werkt. Bij grote organisaties met professionele personeelsafdelingen geldt dat je beloont wordt naar de zwaarte van het werk dat je doet. Als je daar zegt "Wat schuift het?" toont het aan dat je blijkbaar je niet verdiept het in het voor jou van toespassing zijnde personeelsreglement en dat is geen plus voor iemand die het bestuur adviseert.
Werk je bij een meer houtje-touwtje organisatie dan is het wel assertief om naar de eventuele extra verdiensten te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat ondernemers ook weleens geholpen mogen worden. Dus meer werk, harder werk en meer verantwoordelijkheden voor hetzelfde salaris is dan passend. Het is nog steeds idd goed voor je eigen ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boter bij de vis vragen.Meer verantwoordelijkheid= meer uren werk, meer stress.Als ze iemand anders voor die bijkomende taken moeten aannemen moeten ze die ook betalen.