is het makkelijk om een bedrijf te starten na de studie CMV?

zit nu in h5 en wil weten of ik een eigen bedrijf kan starten met 2 vrienden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een bedrijf starten is niet echt moeilijk.
Als je een HAVO diploma hebt, heb je bewezen intelligent genoeg te zijn om die stappen te nemen.
Maar dán wordt het moeilijk.
Heel veel beginnende ondernemers struikelen in een vroeg stadium omdat onderschat wordt wat het inhoudt om een bedrijf draaiend te houden.
Allereerst hoef je van niemand enige hulp of tegemoetkoming te verwachten. Je staat echt letterlijk overal helemaal alleen voor.
Als je heel enthousiast bent over iets, je bent overtuigd van iets, je hebt onderzoek gedaan naar of mensen jouw producten wel willen hebben etc. dan kun je een poging wagen.
Je kunt iets bedacht hebben wat prachtig en geweldig is, bijvoorbeeld een horloge die nog harder loopt dan de duurste Rolex, maar daar zit niemand op te wachten.
Al je moeite voor niets.
Kijk vooral eerst of er markt voor is, wie je concurrenten zijn (tegen Rolex kun je niet op en als je auto's gaat maken kun je niet tegen Opel en Mercedes op) , wat je er aan zou kunnen verdienen, wat je gaat doen als het een jaar slecht loopt etc. etc.
Het valt niet mee, dat kan ik je uit 18 jaar ervaring zeggen.
Als het je wel lukt, heb je een prachtig leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een bedrijstraten kun je altijd of het makelijk is is nog maar de vraag. Je moet een plan hebben en ook weten wat je wil. Daarna zul je de financiele middelen moeten hebben om te kunnen starten. dus je hebt nog wel even wat te doen. maak een plan van aanpak. bedenk welke vorm je met je vrienden als ondernemer kiest. Ga naar de kVk voor meer informatie
13 jaar geleden
Helemaal afhankelijk van wat voor bedrijf je wil beginnen.
Kijk eens op de site van de kamer van koophandel daar staat erg veel informatie over het starten van een bedrijf.
Makkelijk is het sowieso niet, maar dat heeft niets met je eventuele vooropleiding te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het starten van een bedrijf staat los van de studie die je volgt of hebt gevolgd.

Als jij een onderneming wilt beginnen in de onderstaande branche dan zul je waarschijnlijk genoeg kennis en ervaring uit je opleiding halen om een bedrijf te starten die niet direct failliet gaat.

"Studenten die deze opleiding afmaken, kunnen onder andere aan het werk als jeugd-jongerenwerker, cultureel maatschappelijk werker, activiteitenbegeleider en medewerker in de recreatie. Daarnaast komen er ook nog functies als buurtwerker kinderwerker, volwassenenwerker etc voor."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bedrijf starten is niet zo moeilijk, een inschrijving bij kamer van koophandel is hiervoor voldoende.
Wat wel moeilijker wordt is door de belastingdienst ook als bedrijf erkend te worden, hiervoor moet je kunnen overleggen hoe de boekhouding gevoerd wordt en aan kunnen tonen dat je binnen je bedrijf voldoende uren maakt.

Het starten van een bedrijf samen met vrienden is een risico daar je op een gegeven moment te maken krijgt met inkomsten die gedeeld moeten gaan worden. In welke verhoudingen doe je dit?

Vennootschap onder firma (vof) zou een eventuele oplossing kunnen zijn.