Wat doe je als een vriendin wil solliciteren bij een bedrijf waar jij stage hebt gelopen en jou vraagt om interne informatie?

Ik vind het lastig, ik wil haar wel helpen omdat ze al heel lang op zoek is naar een baan, maar waar ligt de grens bij het geven van bedrijfsinformatie, die niet op de site staan of in de vacature. Bijvoorbeeld met namen of bedrijfsvoering. Hoe kan ik haar op een correcte manier helpen met haar sollicitatie?

13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Prima om je vriendin te informeren over dingen die ze niet weet maar die wel handig zijn om een kans te maken op een baan bij dat bedrijf!
Waar je voor moet waken en een grens moet trekken in mijn ogen, is jouw persoonlijke voorkeuren of irritaties over (toekomstige) collega's met haar doornemen. Dat is voor alle partijen niet handig.
ZIj kijkt dan door jouw ogen naar die personen en kan daar zelf geen eigen ervaring meer mee opdoen en het is niet eerlijk naar die mensen toe.
Dus als jij het houdt bij informatie over het bedrijf, wat ze belangrijk vinden, bij welke mensen je moet zijn voor vragen etc. dan is dat alleen maar heel fijn voor je vriendin.

Let er wel op dat je een duidelijke grens houdt tussen werk en privé! Ook, of misschien wel juist, als ze er gaat werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Kan me meest in vinden

Andere antwoorden (8)

Zolang het geen bedrijfsgeheimen zijn kunt u uw vriendin informatie verschaffen wat relevant is voor haar sollicitatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niets mis met geven van wat inside info over wat ze kan verwachten en wat er van haar verwacht wordt.
Zou er geen geheim van maken dat ze je kent en dat je wat over het bedrijf verteld hebt. Wat het doet en hoe het is om daar te werken enzo.
Je moet geen gegevens over prijzen en klanten etc geven. Dat kan wel gevoelig liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen doen niks anders hoor. Wanneer je wilt solliciteren bij een bedrijf ga je altijd op zoek naar informatie.

Je mag gerust informatie geven en jij weet het beste wat ze wel en niet mag weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon vertellen. De hele wereld draait op kruiwagens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de juiste informatie te verstrekken die ze nodig heeft om een mooi en goed sollicitatie te schrijven. Met de juiste bedoel ik dat je haar niet te veel informatie moet verschaffen over nevenstaande zaken die niet relevant zijn voor de sollicitatie. Ook is het raadzaam om niet gevoelige, geheime of persoonlijke informatie door te spelen.

Dus eigenlijke genoeg info voor een sollicitatie en meer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Netwerken is vandaag de dag een haast onmisbaar 'instrument' bij dit soort zaken! Als jij jouw vriendin hiermee kunt helpen is dat volkomen legitiem. Iedereen gelukkig.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dat je niet te veel moet vertellen.. Als ik een sollicitatie niet op eigen houtje door zou kunnen komen, vind ik al dat ik de baan eigenlijk niet verdien..
Als ze eenmaal aangenomen is, moet ze er zelf achter komen hoe alles daar in zijn werk gaat, en hoe ze daar op wil reageren..
Als jij haar van tevoren dingen gaat vertellen, gaat ze er al heen met een bevooroordeeld beeld..

Ik zou het niet willen weten, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon geven. Er is nog nooit iemand geweest die heel beledigd heeft uitgeroepen: "hoe weet jij dat ik hier hoofd financiële administratie ben", en ik neem aan dat de kans dat jouw vriendin tegen de contactpersoon zal zeggen: "ik had al gehoord dat je niet zo charmant tegen vrouwen bent" ook niet erg groot is.
Bovendien zijn er meer informatiebronnen dan alleen de officiële site. Je moet eens weten wat er allemaal via google en linkedin te vinden is.
Dus, zolang het geen bedrijfsgeheimen betreft, gewoon op weg helpen die vriendin!