Hoe kom je weer aan een baan na vier jaar ziektewet?

Heeft iemand TIPS om weer aan het werk te komen na vier jaar ziektewet. Moet ik wel of niet vertellen dit ik ziek ben geweest. Ik heb namelijk psychische problemen gehad, en ben verslaafd geweest aan cocaine. Ik heb HTS-bouwkunde gestudeerd. Daarna ben ik statenmaker geworden, dit doordat ik verslaafd was. Verder heb ik allerlei uitzendwerk gadaan. Ik heb verder wel ervaring bij aannemers als werkvoorbereider. Met mijn inzet, inzicht en productie was nooit wat mis. Ik ben inmiddels al een paar jaar van de drugs af en de psychische problemen zijn ook naar de achtergrond verdwenen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
knap dat je de vraag stelt. moeilijk wat je wel en niet moet vertellen aan je a.s. baas. als ze vragen wat je hiervoor gedaan hebt, en je zegt 4 jaar ziektewet, dan gaan ze óf doorvragen, of ze keuren je meteen af omdat ze denken dat je dan bij hen ook wel snel ziek zal worden.
dat laatste zal volgens jou niet gebeuren, maar dat kan je alleen duidelijk maken aan je baas, als je vertelt waarom je ziek was.
Eerst weer via uitzendbureaus proberen? Dan vertel je het wel aan hen en zij vertellen het niet door aan het bedrijf waar je aan uitgeleend bent. en als je dan eenmaal aan het werk bent vind je van daar uit sneller en makkelijker nieuw werk succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel knap dat je je leven hebt kunnen veranderen. Ik wens je verder heel veel succes en sterkte en vooral geduld.

Het beste antwoord

Als je weer 'gewoon' solliciteert, krijg je geheid vragen over wat je de laatste tijd gedaan hebt. Bereid je daar goed op voor en bedenk een soort stappenplan van wat je kwijt wilt - als je vertelt dat je psychische problemen hebt gehad, en dat je die overwonnen hebt, hoef je verder niets te zeggen.

Afhankelijk van hoe het gesprek gaat kun je eventueel wat meer vertellen, maar wees wel voorzichtig. Sommige mensen zul je misschien juist het hele verhaal kunnen vertellen omdat ze dan inzien hoe sterk je bent om dit overwonnen te hebben. Anderen zullen vooroordelen hebben die je maar zoveel mogelijk moet zien te mijden, dus dan er maar een beetje omheen praten.

(Ik heb zelf epilepsie, ik heb alleen 's nachts aanvallen, maar ik heb wel moeten leren om op te passen met hoeveel ik daarover vertel op de werkvloer.
Werd ooit op een maandag gebeld dat ik niet meer hoefde te komen, want op vrijdag had ik binnen gehoorsafstand met een collega gepraat, collega vertelde over zijn geestelijk gehandicapte broer die epilepsie had, waarop ik zei: 'dat heb ik ook, gelukkig weinig last van'.)

Je schrijft: "Ik heb verder wel ervaring bij aannemers als werkvoorbereider. Met mijn inzet, inzicht en productie was nooit wat mis." Kun je van hun referenties krijgen? Dat scheelt waarschijnlijk ook al veel.

Succes, en zet 'm op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het wordt moeilijk om dit niet te vermelden. Je hebt hts, dus je zou minstens uitvoerder moeten zijn, maar die ervaring heb je niet.
Ik denk dat er niets anders op zit dan dat je aangeeft wat er is gebeurd, maar zorg er dan voor dat je voldoende argumenten hebt om de werkgever ervan te overtuigen dat de problemen achter de rug zijn.

Ik benijd je niet, want de mogelijkheden zijn niet riant in de bouw. Maar niet geschoten is altijd mis.
itsme
13 jaar geleden
Zoekt kontakt met het uwv die kunnen je verder helpen denk ik ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pluim voor jou! Ik denk ook niet dat het eenvoudig zal zijn. Heb je nog contacten met het UWV want dan kan jij je toekomstige werkgever een korting bieden. Als je dan alsnog uit valt, kost dat deze werkgever niets extra's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees zo eerlijk mogelijk. Mensen voelen goed aan of er iets mis is of niet.
Maar juist door met je billen bloot te gaan en daar een goed verhaal over te hebben, krijgen ze een indruk in wie je bent en wat je kunt.

Een collega is tijdens zijn ziektewet direct aan een andere baan gekomen. Dit ook mede omdat hij direct heeft vertelt hoe het in elkaar steekt.
Eerlijkheid biedt veel. En gek genoeg zijn mensen daar gevoelig voor. Het is toch een mens die je aanneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bel eens met een reintegratiebedrijf. Die zijn gespecialiseerd in het aan het werk helpen van mensen die lange tijd uit de running geweest zijn.
Het is hun vak.

Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, de beste oplossing.
Als eerste goed dat je alles hebt weten te over winnen
Het uwv kan je zeker hierbij helpen er zijn nl voor werknemers goede regelingen voor bv mensen zoals jij
BV kan de werkgever subsidie krijgen, Ook is er voor de werkgever de regeling dat ze jou 3 maanden onbetaald een proefplaatsing aan kunnen bieden jij behoud dan je uitkering
Hierin kun je laten zien dat je niet meer bent wie je was.
Praat er eens over met uwv vraag om de voordelen voor de werkgever tijdens je sollicitatie kun je die dan voorleggen.
Zelf hebben wij een langdurig werkeloos in dienst kunnen nemen uwv betaald de nodige opleiding en komen er daarna de 3md proefperiode.
Voor ons was de aangeboden regeling erg welkom het risico voor ons kleiner
Suxces met het zoeken naar werk