Mijn contract loopt af? Kan hij nog verlengd worden.

Is niet zo maar een contract maar een zogenaamde 0-uurders contract. Tis mijn derde en ik hoor vaak dat dit het maximale is en dat je hierna eruit moet zeg maar omdat hij niet verlengd meer mag worden. Heb dat contract bij Lidl, mocht die informatie nodig zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een collega had het er ook een keer over dat je er dan een half uur uit moest en dan terug kon komen. Maar die weet het ook niet 100% zeker..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Een tijdelijk contract mag inderdaad maar 3 keer verlengd worden (bijvoorbeeld 3 keer een half jaar). Of dat ook geldt voor een 0-urencontract weet ik niet zeker.

In je vraag staat een half uur :), ik neem aan dat je een half jaar bedoelde? Dat is niet waar, de afkoelperiode na je 3e tijdelijke contract is 3 maanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu zit ik in dezelfde situatie. Je mag wettelijk gezien maar 3 tijdelijke contracten krijgen. Nu krijg ik een contract voor onbepaalde tijd. Had ik deze niet gehad, moest ik na 3 maanden weer terugkomen voor een nieuw tijdelijk contract
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuwe wetgeving is ingegaan op 9 juli 2010.
Volgens de oude wetgeving mag je 3 tijdelijke contracten achter elkaar hebben met een maximale totale periode van 36 maanden (dus 3 keer een jaar). Het 4e contract is dan een vast contract. Deze regel geldt voor iedereen boven de 27 jaar.

Voor jongeren (tot 27 jaar) mag er tot 2012 tijdelijk 4 contracten worden afgesloten met een totale maximale periode van 48 maanden.

Als je dus jonger bent dan 27 en tijdens je volgend contract ook geen 27 wordt, mag je contract nog 1 maal verlengd worden met maximaal 1 jaar. Maakt niet uit met welk soort contract trouwens, de regels voor 0 uren contracten en andere arbeidsovereenkomsten zijn hetzelfde.

Ben je wel al 27, dan mag je contract niet meer verlengd worden, tenzij ze je een contract voor onbepaalde tijd willen geven. De periode tussen contracten is dan minder dan 3 maanden. Als je 3 maanden plus 1 dag eruit bent geweest, dan begint de keten weer opnieuw en mag men je weer tijdelijke contracten geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou deze vraag voorleggen aan de afdeling personeelszaken bij je werkgever
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil ook nog even toevoegen dat er vaak misbruik gemaakt wordt van 0-uren contracten. Er zitten echt voorwaardes aan hoe een 0-uren contract uitgevoerd moet worden.

Je moet echt opgeroepen worden voor werk als ze je nodig hebben. Als je wordt ingeroosterd, en je niet elke keer dat je moet komen wordt opgeroepen. Dan is het al geen 0 - uren contract meer.

Als je zelfs vaste dagen, vaste uren werkt en als je een gemiddeld aantal uren per week werkt, ook dan wordt er afgeweken aan wat mag met een 0-uren contract.

Indien je met zulke gevallen te maken heb, en ze gaan je contract nu niet verlengen omdat ze je dan een vast contract moeten geven, zou ik hier tegen in protest gaan. Het beste zou zijn als je een rechtsbijstandsverzekering zou hebben.

Mocht het zo kunnen zijn dat je over 3 maanden in zo'n positie komt, sluit dan nu een rechtsbijstandsverzekering af. Je hebt daar namelijk een 3 maanden wachttermijn voor nieuwe zaken.

Als je namelijk al zoveel periodes heb gewerkt en ze geven je geen nieuw contract en ze nemen iemand anders in dienst, zou je kunnen aantonen dat ze om de verkeerde reden je geen nieuw contract hebt gekregen en dit mag ook niet!! Als je dan wettelijk gezien toch nog recht heb op een contract, moet dit 1 een vast contract worden en 2 voor het gemiddeld aantal uren dat je gewerkt hebt in de 4 of 6 maanden daarvoor.

Let op, dat aantal uren kan dan alleen als je inderdaad niet gewoon elke keer opgeroepen werd.