Kan je ontslagen worden op staande voet als je een moord bekent?

Ik zag net op telegraaf het verhaal over Sander V. En het commentaar van de lezers op de verkoop van zijn huis. Daar schreven ze dat hij ontslagen had moeten worden op staande voet toen hij de moord bekende. Maar ik vraag me af of zoiets echt kan. Hij kan natuurlijk niet meer naar zijn werk komen maar kan hij ook op staande voet ontslagen worden hierom?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik bedoel echt op staande voet. Ik snap dat zijn dienstverband wordt ontbonden want hij kan niet meer naar zijn werk komen. Maar is er een wettelijk grond voor ontslag op staande voet hiervoor.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

je kan voor iemand die gevangen zit ontslag aanvragen.
Deze wordt door het UWV beoordeeld.
De gevange moet dan wel er voor zorgen dat zijn werkgever op de hoogte is waar hij is. Anders ben je gewoon ongeoorloofd afwezig. En dan is ontslag makkelijker.

Stel dat je hem schorst gedurende verozek ontslag en hij zou vrijkomen omdat hij vrijgesproken wordt (al is het een procedure fout) dan zul je hem als die procedure loopt wel terug moeten nemen. Immers een niet veroordeelde is vooralsnog onschuldig.

Wel zal in dit geval zijn verklaring van onbesproken egdrag ingetrokken worden en dat si wel genoeg reden om een agent te ontslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja en ik denk ook terecht want een werkgever wil niet geassocieerd worden met een moordenaar die hij in dienst heeft. Ik denk dat iedere rechter hem daarin gelijk zou geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan dat! Wat dacht je van 'een gestoorde arbeidsverhouding"?! Die man werkt notabene bij de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk van niet, iedereen is onschuldig tot het tegendeel bewezen is, dat Sander V iets roept is geen bewijs dat het ook werkelijk zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik twijfel erover. is deze wereld is zijn de normen en waardes van de mens niet doorslaggevend maar de wetgeving.
wat heel onlogisch klinkt kan volgens de wet misschien niet anders.
ontslag krijgen heeft meestal betrekking op je werk en niet je prive leven.
nou is het natuurlijk een flinke kluif als je ineens zegt dat je een moord hebt gepleegd, zal sowieso niet in je voordeel werken maar ik denk niet dat er een standaard regel voor is aangezien relatief gezien nogal zeldzaam is dat zoiets voorkomt.
ik denk dat die wel ontslagen wordt maar er zal nog wel het 1 en ander bij komen kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een bekentenis van het plegen van een strafbaar feit
kan een persoon op staande voet ontslagen worden bij de werkgever daar deze niet meer van onbesproken gedrag is.
Ter aanvulling kan dat ook in een arbeidsovereenkomst opgenomen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op staande voet ontslaan is nooit een goede optie. Je kan iemand op non actief zetten totdat het onderzoek (wat dat ook moge wezen want er moet natuurlijk wel een rede voor ontslag zijn) is afgerond. Als je op staande voet ontslagen wordt en je word daarna in het gelijk gesteld is dat een dure grap voor de werkgever.
De periode van op non actief kost de werkgever wel salaris maar dat kan terug gevorderd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien het feit dat de man inmiddels al langer vast zit dan hij aan verlofdagen zal hebben opgebouwd, zou je kunnen stellen dat je hem kunt ontslaan wegens het niet komen opdagen op zijn werk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar specifiek in dit geval: De men is agent en volgens mij mag je alleen agent worden als je een bewijs van goed gedrag kunt overleggen / geen strafblad hebt en dat is in dit geval dus absoluut niet meer het geval. Volgens mij staat de politie dan dus in haar recht die man te ontslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je hebt een moord bekend. Geen werkgever zal een werknemer in dienst houden na het bekenen van een moord. De rechter zal zo een werkgever ook in gelijk stellen.
Je hebt een moord bekend ( je wordt er niet van verdacht maar je hebt bekend)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je werkt bij Blackwater, daar past het waarschijnlijk zelfs goed op je CV.