Wie weet een ludieke manier om jezelf aan te prijzen?

Sinds 1,5 jaar ben ik werkeloos. Dit heb ik in mijn hele carriëre nog nooit meegemaakt. Ik had altijd snel weer ander werk.

Ik solliciteer me rot, maar op de een of andere manier val ik maar niet op. Soms denk ik dat het de leeftijd is, maar dat weet je nooit zeker. De afwijzingen zijn ook erg vaag en sumier. (We geven de voorkeur aan een ander kandidaat. Iemand anders past qua profiel beter bij de functie enz. enz.)

Ik heb erg veel werkervaring in heel veel branches. Heb altijd op HBO niveau gewerkt. Personeelsfunctionaris, Re-integratiecoach, Adviseur, Teammanager enz.

Nu wil ik eens op een andere manier mijzelf aanprijzen. Wie heeft er een idee of tips?

Toegevoegd na 7 uur:
Zojuist heb ik een ludieke sollicitatie verstuurd.

Op een website van een re-integratiebureau stond een lijst met medewerkers en hun foto's erbij. De laatste kolom was leeg en er stond: "
Wordt jij onze nieuwe mensenmens collega?"

Ik heb die hele lijst gekopieerd naar mijn mailtje en heb in de lege kolom een foto van mijzelf en mijn naam geplaatst. Het zag er gelikt uit!

Heb er een korte leuke tekst bij geschreven. Nu maar hopen dat ik word uitgenodigd voor een gesprek.

Bedankt voor jullie inspirerende ideeën. Had jullie allemaal 10 punten gegund, maar helaas kan ik er maar eentje uitkiezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Maak een totaal nietszeggend filmpje van jezelf.

Zoiets als bij de bron.

Of als je dat niks lijkt maar een alleszeggend filmpje en een uitgebreide digitale cv / digitale portfolio.

Zet vooral twitter, hyves en facebook in voor de promotie van je materiaal en geef duidelijk aan welke functies je in het verleden hebt gehad en welk je denkt te kunnen vervullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Misschien dat je jezelf eens moet aanbieden om gewoon 2 weken op proef te komen,zonder dat jou nieuwe baas dat geld kost.
De kosten voor jouw rekening.
Wel in overleg met de uitkeringsinstantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
als je een WW uitkering heb, mag een baas jou 3 maanden op proef nemen met behoudt van uitkering. Dit moet wel aangevraagd worden, dit weet ik zeker, omdat mijn nieuwe baas dat bij mij ook heeft gedaan.
Het belangrijkste bij solliciteren is de *klik* factor.

Dat is soms erg lastig, er zijn een aantal methodes voor.

Geef in ieder geval een stevige hand (niet TE)
Loop rechtop, staal zekerheid uit.
Maak "rappor" wat eigenlijk betekend dat je heel subtiel en niet meteen, maar paar seconden soms wel halve minuut later, gelijksoortige bewegingen of opmerkingen als je gesprekspartner. Zit hij vaak aan zijn haar, doet dat ook eens bijvoorbeeld. Dit blijkt in de praktijk een soort van herkenning en dus ook een veilig gevoel te creeeren, oefen dit eerst op anderen, want het moet geen na-apen worden, dan ben je de pineut.

het gaat erom dat veel mensen een aantal typische bewegingen of woorden hebben die ze vaak gebruiken, aap dus niet na, maar maak van deze dingen gebruik en gebruik het ook.

Ik heb ook wel eens bij een open solliciatie en op een profiel op internet gewoon gezet.

Als u mij aanneemt, dan weet ik zeker dat ik naar alle tevredenheid mijn werk zal doen.
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
zoek het eens in de hoek van communicatietraining, er zijn bepaalde tactieken voor woordkeus, waarmee je beter het gewenste resultaat behaald. Dit soort tactieken heb ik iig nog nooit bij een sollicitatietraining gehad. Google eens op miltonmethode en nlp
Veel mensen komen aan een baan door gebruik te maken van hun netwerk. Wat je zou kunnen doen is een gesprek aanvragen bij bijvoorbeeld p&o of een leidinggevende van een bedrijf waar je zou willen werken. Als reden kun je bijvoorbeeld aangeven: ik ben me aan het oriënteren op de arbeidsmarkt en wil graag eens met u van gedachten wisselen over mijn mogelijkheden. Dan kun je op de eerste plaats horen hoe je kansen liggen in de branche, binnen dat bedrijf of een soortgelijk bedrijf en je hebt al de mogelijkheid om je te presenteren.
Vervolgens zou je dan kunnen aanbieden om een korte stage te lopen, zodat mensen enthousiast kunnen worden over je. Hangt wel een beetje af van het soort baan waar je voor wilt gaan.

Maak voordat je na een bedrijf gaat een lijstje met vragen. Zoals, wat zijn criteria waarop jullie mensen in dergelijke functies aannemen; hebben jullie wel eens vacatures op dit niveau. Maak vervolgens aan het einde de vragen wat persoonlijker zoals; wat zou ik aan mijn presentatie kunnen verbeteren, wat vindt u van mijn cv etc..

Ik zit als hrm-er aan de andere kant van de tafel en vind het altijd leuk als mensen enthousiast zijn over je bedrijf en de branche. Dan loop je voor iemand net een stapje harder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je een heel ludieke manier? Mijn man heeft er wel eentje voor je! Die is ooit eens op een heel ludieke manier aan een baan gekomen bij een bedrijf waar hij heel graag wilde werken.

Hij wist zeker dat hij het er naar zijn zin zou hebben en meerwaarde kon hebben voor het bedrijf. Maar.....er kwamen nooit vacatures. Ook open sollicitatiebrieven werkten niet.

Via via is hij er toen achter gekomen wanneer daar vergaderingen waren. Op een dag is hij toen naar binnen gestapt, heeft de kamer waarin de vergadering werd gehouden gevonden, liep naar binnen, pakte een bakkie koffie en is met z'n pennetje en notebook aan tafel gaan zitten. En vroeg vervolgens: waar waren we?

Nadat de dames en heren van hun schrik waren bijgekomen en daarna de lachsalvo's lieten gaan, gingen ze vrolijk verder met de vergadering. Mijn man heeft toen direct laten zien wat hij in zijn mars had en hoe hij tegen dingen aan keek. De directeur nodigde hem vervolgens na de vergadering uit om nog even na te babbelen en jawel, hij kreeg een baan aangeboden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt wel, maar hij heeft ook eerlijk toegegeven dat het zweet over z'n rug liep toen hij het bakkie inschonk ;-)
Antoni
13 jaar geleden
Als je wil zien hoe je dit kan doen, moet je de film "The secret of my succes" met Michael J. Fox even bekijken. Als het niet lukt, dan heb je altijd nog een leuke film gezien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie: hahaha, succes! M'n man zou het nu niet meer doen (durven).
zet een advertentie in een regionaal blad bij voorkeur met foto en je c.v. Laat je inschrijven voor vrijwilligerswerk bij voorkeur in je eigen sector.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet op je CV dat je al ruim 15.000 punten op GV hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mij op twee verschillende manieren gelukt om als werkloze weer een de slag te gaan. Heel simpel via het uitzendbureau, omdat je vanuit een werkende situatie meer kansen hebt en domweg door te bedingen om een keer in de praktijksituatie mee te draaien. Als je voor elkaar krijgt dat je gevraagd wordt (ik heb daar de leukste banen aan te danken gehad) dan heb je bij voorbaat al zowat de hoofdprijs binnengehaald. De tip van bonbini is natuurlijk het einde maar als je met iets dergelijks het lot naar je hand kunt zetten vergroot je mijns inziens exponentieel je succes.

Toegevoegd na 24 minuten:
aan de slag, i.p.v. een de slag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met jouw flair geen kans maakt weet ik het niet meer, dacht ik in eerste instantie, eerlijk gezegd. Maar het is niet goed om beneden je niveau te werken. Zorg in ieder geval dat je je niet verveelt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ik verveel me geen seconde maar ik voel me er het beste bij als ik mijn kennis en ervaring optimaal ten goede laten komen, etc. etc." Nou ja, het kan heus geen kwaad als je van jezelf uitgaat.
Misschien is het geen gek idee,of wel,om een bepaalde vaste tijd,bijvoorbeeld van 7 tot half 9,op dezelfde plek langs de snelweg te gaan staan met een groot spandoek met daarop de functie die je zoekt.Liefst op een trajectwaar veel woonwerkverkeer is.Wanneer mensen je daar een aantal dagen zien staan,is er volgens mij best een kans dat er iemand stopt met een baan voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrijf een soll. brief zonder alles er in te zetten, heb ik ook eens gedaan. Ik had geschreven dat een uitgebreid verhaal op mijn leeftijd en met mijn ervaring niet meer nodig was omdat ze in een gesprek veel meer te weten zouden komen. Ook had ik erin gezet dat ze dan een hele lange brief moesten lezen en ze hun tijd veel beter konden besteden, ik werd er prompt uitgekozen vanwege mijn afwijkende en originele brief en dat ze benieuwd waren wie daar achter zat.
Wie weet lukt het jou ook, succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet altijd je sollicitatie kort houden en niet veel over jezelf vertellen. Ongeveer 5 regels.

Ik heb uw advertentie gelezen over de job ....
En ik denk dat ik een aanwinst zou zijn voor uw bedrijf als je zou willen weten waarom nodig mij is uit op mijn gesprek.

bijlage: CV.

Toegevoegd na 33 seconden:
En dan uw gegevens onderaan.