Mag een werkgever zomaar camera's plaatsen zonder dat het personeel daarvan op de hoogte is?

camera's waar de werkgever via zijn computer de activiteiten van zijn personeel kan zien? Blijkbaar hangen die camera's er al even, maar ik wist van niets...

En hoe zit dat met het afluisteren van interne telefoongesprekken, heeft hij daar recht op? Of is dat schendig van rechten van een werknemer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderopvang? Weten de ouders van al die kinderen wel dat er camera's hangen? Ik zou dit als ouder zeker wel willen weten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die ouders hebben geen inzage in die beelden, alleen de baas zelf via de pc. Ik zou er minder moeite mee hebben gehad als ik het had geweten... en dat is mijn vraag ook eigenlijk: mogen deze dingen aanwezig zijn zonder het personeel in te lichten?
Ouders weten dit denk ik ook niet hoor, heb er nog nooit iemand over gehoord, terwijl ik toch zeker 30 ouders per dag spreek... en als het personeel het al niet weet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als men iemand verdenk van diefstal dan zal de baas niet eerst even zeggen ik hang een camera op om te kijken of je steelt !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm ik geloof niet dat er iemand is die iets steelt daar... er valt ook niet zo veel te stelen behalve speelgoed ofzo, maar dat zou gelijk opvallen.

Het beste antwoord

Als er een privacy reglement is waarin is vastgelegd welke camera's er waar staan, wat die vastleggen en met welk doel, en wie die beelden mag bekijken, wanneer, hoelang ze worden opgeslagen etc, en dit privacy reglement is ingediend bij het CBP en als zodanig geaccepteerd... ja, dan mag het.

anders niet :-)

Oh, en camera's ophangen bij toiletten is al helemaal uit den boze... maar ik begrijp dat het niet om dat soort gegluur gaat.

Toegevoegd na 17 minuten:
kijk hier maar even, dit is de website van het CBP, en de pagina over "camera's op de werkplek"
http://www.cbpweb.nl/Pages/inf_va_camera_werkplek.aspx

Toegevoegd na 19 minuten:
Wellicht ten overvloede: het CBP is het College Bescherming Persoonsgegevens, zij vallen onder het Ministerie van Justitie.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

tjonge zolang je niet in een bank of ander financieel instituut met vel poen in het gebouw dan zou je toch eens kunnen uitzoeken via de vakbond hoe dat zit
zeker ongevraagd lijkt me me een schending van privacy
13 jaar geleden
Het mag, maar niet zomaar. Als de werkgever geen concrete aanleiding heeft voor het ophangen van die camera's (bijvoorbeeld regelmatig diefstal, of in het geval van een kinderdagverblijf klachten van ouders dat hun kind gewond raakt), mag het niet.

Wat betreft het afluisteren van telefoongesprekken: zelfs de AIVD moet een hele procedure door voordat dat mag. Een werkgever mag het zéker niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag inderdaad, echter moet duidelijk worden vermeld (bv een sticker of bordje aan de muur) dat er cameratoezicht in het pand / afdeling is. Het mag niet zonder dit te melden.
Het staat al een beetje in de antwoorden van anderen maar ik mis de compleetheid.

Samengevat komt het er op neer dat een werknemer zowel je mag opnemen via een camera als het afluisteren van gesprekken.

Echter moeten de medewerkers op de hoogte gesteld worden van deze verandering. Of beleidswijziging. Met andere woorden: het moet voor een ieder binnen het bedrijf duidelijk zijn (via bordjes of stickers voordat je een 'beveiligde ruimte' binnen gaat) dat je wordt opgenomen en afgeluisterd. Als niet elk gesprek opgenomen wordt, moet worden aangegeven wanneer er wordt opgenomen. Of wat de criteria is om te gaan opnemen, zodat je weet wanneer je wordt afgeluisterd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het alleen om handelingen gaat die het personeel doet, dan mag hij dit niet zomaar filmen. Als het gaat om handelingen die personeel met klanten doet, dan gaat het om de veiligheid (denk aan tankstations) van zijn personeel, en dan mag het weer wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er vanaf.
Als de werkgever camera's ophangt om zijn werknemers te controleren, dan dient hij zijn werknemers daarover te informeren, bijv overal bordjes op te hangen of tijdens werkoverleg.
Doet de werkgever dat niet, dan is dat schending van de privacy.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hetzelfde geldt natuurlijk over afluisteren van (telefoon)gesprekken of opnames daarvan.