Kan je een baan waarbij je aangenomen bent weigeren omdat je bij UWV loopt?

Ik ben per 1 augustus koos werkloos. Nu heb ik per 23 augustus een nieuwe baan. Ik heb nog geen arbeidsvoorwaarden gesprek gehad en de afstand is ook te groot. Ik weet dat je als je bij het UWV loopt je max twee uur per dag moet reizen maar de eerste twee maanden mag je je eigen wensen aangeven en daarna moet je aannemen wat op je pad komt. Mag ik deze baan nu weigeren met behoudt van uitkering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (3)

Je mag een of twee banen weigeren geloof ik.

Maar waarom zou je hier niet gewoon beginnen, geld verdienen en zodra je wat beters vind, dat aannemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet er gewoon niet met het UWV over hebben, de kans is klein tot nul dat je a.s. werkgever contact opneemt met het UWV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou een paar overwegingen kunnen maken.

Je zou bezwaar aan kunnen tekenen op diverse gronden. Je mag 1 a 2 banen weigeren (als je hiervoor redenen hebt).

- Als de afstand van een enkele reis groter is dan een uur, dan zou je deze per definitie mogen weigeren
- Mocht je niet de mogelijkheid hebben voor vervoer, of hierdoor veel duurder uit zijn (niet afdoende reiskosten) dan kan je ook bezwaar maken.
- Als de baan in zijn geheel niet bij je kunnen past.

Als de enkele reistijd kleiner is dan een uur en vervoer is gewoon mogelijk (en reiskosten zijn afdoende), dan zou ik toch overwegen om de baan aan te nemen ook al is het niet helemaal in je straatje.
Waarom?
Het is nou eenmaal veel makkelijker solliciteren als je al een baan hebt! Je kan vanuit je huidige baan rustig solliciteren naar een nieuwe baan. Deze rust kom ook aan bod in eventuele sollicitatie gesprekken met een nieuwe werknemer. Als je straks aan het einde zit van je uitkering wordt je zenuwachtig-er (vaak ook onbewust) en wordt het lastiger om succesvol door een gesprek te komen.