Mogen ze jou onder het minimumloon betalen ?

Ik hoorde op TV dat sommige werkgevers onder het minimumloon uitbetalen.
Ik dacht dat dit niet mocht ?

Toegevoegd na 14 uur:
Hier kan je het lezen ik heb het op gezocht.

http://www.nu.nl/economie/2309956/vakantiewerkers-verdienen-minder-dan-vorig-jaar.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is absoluut verplicht, dat het toch gebeurt is een trieste werkelijkheid...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de site. Maar zie ik het nou verkeerd ?
Of klopt dat als je 40 uur per week werkt verdien je minder per uur als dat je 36 of 38 uur per week werkt . Ik kijk naar deze tabel : > Bruto Minimum Uurloon per 1 juli 2010, afhankelijk van de werkweek 36, 38 of 40 uur Bij 40 uur krijg je 8.17
Bij 38 uur krijg je 8.60
Bij 36 uur krijg je 9.08 Dat is toch raar dat je bij meer uur minder gaat verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat heeft te maken met belastingheffingen, als je minder uren werkt zijn die iets lager en hou je netto per uur iets meer over. Daarom moet je bij vergelijken van lonen altijd naar brutolonen kijken.

Andere antwoorden (4)

hangt er vanaf
stel je voor de minimumloon in 2000 was €1000
en jij bent toen begonnen krijg je €1000
en als het dan in 2010 €2000 is en jij doet er niks aan dan kan het zijn dat je ipv €2000 nog steeds je oude loon krijgt

dit is ook het geval bij een familielid van mij hij krijgt ook onder het minimumloon uitbetaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een werkgever is verplicht om minimaal (het woord zegt het al) het minimum loon uit te betalen.

Maar als je je mond niet open haalt, doet je baas dat al helemaal niet. In deze tijd wordt onderbetaling wat meer geaccepteerd omdat mensen vaak geen ander werk kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Connie1966;

Op individuele basis mag een werknemer daar wel mee accoord gaan in gevallen waar geen bindende CAO is, maar waarom zou iemand daarmee instemmen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag niet maar het nieuwsartikel ging ook over het feit dat die mensen ervoor kozen om zwart te werken. Dan heb je dus niets aan de regels van de overheid. De keuze om zwart te werken had dan weer te maken met de economische crisis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar ik vind dat een werkgever dat dan niet eens mag vragen als het een wettelijk minimumloon is.
Zo vragen ze er om dat je zwart gaat werken.
Het minimumloon is al vet weinig en om daar nou onder te gaan werken. De werkgever begrijpt tuurlijk dat je geld nodig hebt en als je dat nodig hebt (wie niet) dan ga je tuurlijk voor minder werken want iets is beter dan niets. IK ben meteen gaan kijken of mijn kind onder het minimum werkt, maar is niet zo gelukkig. Ik vraag mij af of je als ouder een aanklacht mag indienen als ik zou merken dat mijn kind onder het minimumloon werkt. (onder de 18 jaar)
Ook al heeft mijn kind daar in toegestemd, blijft de werkgever toch strafbaar ? (denk ik)