Hoe vind je na een zware teleurstelling weer je motivatie terug?

Vroeger had ik de ambitie om manager te worden.
Ik ben dat na 10 jaar werken geworden en 2 jaar geweest van zo'n 15 hoger opgeleiden binnen een grote consultancy club. Ik vond het leuk, wel erg hard werken met veel stress maar het was de moeite waard door het werken met slimme mensen, de status die het gaf en de verantwoordelijkheid die het gaf.
Na een ruzie met mijn directeur, die mij niet netjes heeft behandeld ben ik daar weggegaan. Daar heb ik echt even verdriet van gehad. Ik voelde me gekwetst, het was mijn eerste echte management baan, mijn team begreep er niets van. Miste het in het begin erg.

Na een half jaar ben ik met teleurstelling voor het niet nakomen van beloftes bij een ander bedrijf ook weer weggegaan. Ik zou daar ook management verantwoordelijkheid krijgen maar die belofte werd niet nagekomen. Ik was er toen klaar mee.
Sinds die tijd voer ik freelance opdrachten uit.

Dat doe ik nu 10 jaar. Ik merk dat ik momenteel niet verder kom door de frustraties en teleurstellingen uit het verleden. Ik weet beter wat ik allemaal niet wil dan wat ik allemaal wel wil.

Hoe geef ik het verleden een plek zodat ik weer verder kan? En fris, fruitig en onbevangen tegenover de dingen sta zonder gelijk negatieve ideëen en generalisaties?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

Er moeten meer mensen zijn met vergelijkbare ervaringen. Zoek een raadspersoon ("counsellor"?) met wie je hierover kunt praten. In de hoek van outplacementbureaus is hierover expertise te vinden, maar er zijn ook vele zelfstandige hulpbedrijfjes.

Je kunt ook kijken of je wellicht in de verkeerde sector zit. Ik ben zelf teamleider geweest in de financiële wereld en in de technische wereld. In beide gevallen betrof het softwareontwikkeling, maar het was een wereld van verschil.

Ik vroeg me af of dat toevallig aan deze twee bedrijven lag. Een zeer ervaren projectmanager, aan wie ik deze vraag voorlegde, vertelde me dat dat niet toevallig was. In de financiële wereld (grote banken) heerst een compleet andere cultuur, compleet andere normen en waarden, compleet andere manier van met elkaar omgaan, dan in de technische wereld.

Dus als je de mogelijkheid hebt: informeer eens bij mensen die iets management-achtigs doen in een andere sector.

Verder, wellicht niet leuk maar wel nuttig: kijk eens eerlijk in hoeverre het probleem bij jezelf kan liggen. Ik hoef niet zo heel erg mijn best te doen om jouw toelichting als volgt te lezen: "Ik wil status en aanzien. Mijn directeur heeft daar maar voor te zorgen. Mijn interpretatie van onze afspraak is leidend en onveranderbaar. En nou heeft hij iets gedaan dat ik niet leuk vind, en da's niet eerlijk!".

Ik weet, ik overdrijf hier, maar dat doe ik expres. Kijk zelf of hier enig raakvlak met de werkelijkheid zou kunnen zitten - 't is maar een optie.

Terugkomend op de wereld waarin je werkt: je schrijft dat dat consultancy is. Voor zover ik die cultuur kan overzien, gaat het om gedreven mensen, die hogerop willen komen. Niets mis mee, maar dat trekt ook flink wat "strebertjes" aan, typische haantjes. Bij de grote bank waarover ik hierboven al schreef, ben ik er ook een paar tegengekomen: zulke types zijn het hele jaar al bezig met hun eindejaarsbonus, en welke succesjes ze al hebben behaald en nog moeten behalen om die bonus zo groot mogelijk te maken.

Zo'n bonus wordt als snel belangrijker wordt dan collegialiteit. Dan krijg je achterbaks gedrag en het niet nakomen van afspraken.

Als afsluiter: het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw directeur wel moest terugkomen op eerder gemaakte afspraken, omdat de realiteit inmiddels was veranderd. Ik kan dat niet beoordelen, jij misschien wel.

Hoe dan ook, succes met je zoektocht - want dat is wat het is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schrijf het op. Praat erover. Geef het een plaats. Sluit het af!

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. En dan spreek ik uit eigen ervaring. Maar als je dit niet doet dan zul je keer op keer hier tegenaan blijven lopen. Je hoeft het natuurlijk niet te vergeten. Maar probeer wel uit die negatieve gedachte een positief voordeel te halen...

Je weet tenslotte zelf waar je goed in bent en waar je sterke punten liggen. Laat dat verleden in dat spreekwoordelijke rugzakje even in de hoek van het kantoor liggen. Begin gewoon opnieuw. Probeer het gewoon even zo in te plannen dat je een rustige week/maand krijgt en maak opnieuw je ondernemersplan...

Met je nieuwe frisse blik start je opnieuw binnen je eigen freelance onderneming. Met die eventuele microanalyse kun je duidelijk aangeven, waar je de onderneming over een bepaalde tijd wilt hebben. Dan heb je weer een nieuw doel, waar je naartoe kunt werken...

En niet geheel onbelangrijk: Je verleden zal je altijd blijven achtervolgen als je het niet af sluit. Maak desnoods op een goed doordachte manier een afspraak met die directeur, waar het mis is gegaan. Want als de problemen daar liggen dan kan hij/zij je wellicht naar die oplossing brengen...

Ik heb nooit die kans gekregen om een antwoord te krijgen op het waarom. De goede man overleed 'cynisch genoeg' aan een hartinfarct (later) op de dag dat ik hem om een antwoord vroeg...

Maar praat erover. En schreeuw het desnoods van je af. (Bij dit laatste wilt bij mij "Killing in the name off" van 'Rage Agains The Machine' nog wel eens helpen.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Starbless Wat een herkenning he? Waarom doet het nog steeds zo'n pijn?
Goeie vraag! Ik ben nog niet op het niveau om vragen te beoordelen op goed of niet goed. Maar dit is een goede vraag. Nu nog een goed antwoord...

Ik ben het eens met de voorgaande twee antwoorden maar wil proberen iets praktischer te zijn. Het helpt mij altijd om mijn teleurstellingen op een rijtje te zetten. Schrijf alle teleurstellingen als het ware van je af. Als je deze allemaal op papier heb gezet krijg je als het ware een opsomming van het tegenovergestelde wat je wilt.

Bijvoorbeeld:
- Geen managementfunctie
- Geen erkenning
- Geen plezier meer in je werk
- Geen motivatie meer

Vervolgens zet je deze teleurstellingen om in het tegenovergestelde. Dit klinkt heel simpel maar probeer het maar eens.

Bijvoorbeeld:
- Wel een managementfunctie
- Erkenning
- Met plezier naar je werk
- Motivatie

Volgens mij is dat het geen wat je wilt bereiken. Het is belangrijk dat je dit echt nog een keer doet (dus niet mijn voorbeelden zo overnemen maar het zelf je eigen voorbeelden opschrijven).

Als je deze voorbeelden op een rijtje hebt probeer dit een uiterlijk te geven dat jou hier voortdurend aan kan herinneren (bijvoorbeeld een collage of een beeld, foto waarin dit voorkomt). Zorg dat deze in de buurt van je werkplek (op je bureau, naast de foto van je vrouw, aan de muur, enz, enz...) staat. Als het ware heb je nu symbolisch (na een middag knutsellen en overdenken je teleurstellingen verwerkt en dit omgezet naar iets positiefs, het geen wat je wilt bereiken. Daar haal je jou motivatie uit.

Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit je lange inleiding durf ik stellen dat je dit alles , aelfs na zoveel tijd, niet volledig verwerkt hebt. Heel het leven is een vallen en opstaan. Dus voor je iets nieuw start moet je afstand van het verleden nemen en durven aanvaarden dat het niet alleen die ruzie met die directeur was of het nakomlen van die beloftes bij andere firma. Maak eens een OGD (oorzaak en gevolg diagram van het ongewenste effect - frustratie en onbegrip) Eens dat totaal opgeklaard kun je pas opnieuw doelen gaan (bij)stellen. Zelf ben ik manager geweest van een team van 25 consultants voor alle world-wide suppliers van een major automotive cy. (business class, check in , check out, chauffeur , glamour en prestige )en nu ben ik terug op aarde met een minimaal inkomen maar sereen. Wat is de moraal : keuzes maken en ze consequent uitvoeren. De rest is history.PS een echt sabbatical helpt altijd en ook een voettocht naar Santiago de Compostella (vlgs insiders)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stap naar je huisarts. Leg het verhaal op tafel en vraag wie je helpen kan dit hoofdstuk af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Allemachtig je eerste vraag op G.V. en dan meteen zo'n zware. Als alles waar is wat je hier vertelt, leg je in een keer je halve leven bij ons neer! Ik heb het gevoel dat je een vrouw bent, een man zegt niet zo gauw dat hij verdriet had. Maar het zou kunnen. Soms lijkt het wel dat tijdens je leven er telkens weer de zelfde verkeerde dingen gebeuren. Het lijkt zich alsmaar te herhalen. Maar het leven is ook een grote les, waar we maar gedeeltelijk invloed op hebben. Jou probleem is begonnen met een ruzie met de directeur. Heb je ,je wel eens afgevraagd, waarom ook jij in de ruzie meedeed? Want bij ruzie zit er ergens iets niet goed. De directeur is niet voor niets directeur geworden en iets ging er volgens hem niet goed. Hij heeft niets aan ruzie en al helemaal niets aan personeel dat dan ontslag neemt. Dat zal nooit zijn bedoeling geweest zijn, zoja dan schoot jij ergens te kort volgens hem. Als jij denkt niet netjes te zijn behandeld door hem , dan heb je precies gedaan wat hij wilde. Buigen of barsten! Door je status binnen het bedrijf en je eigen weerbarstigheid heb je gekozen voor oorlog. Die heb je gekregen, alleen ben je zelf slachtoffer. Ook de directeur wel een beetje hij is personeel kwijt. Maar mischien schoot je wel ergens te kort als manager ? Je lijkt me zeer gedreven maar ook eigenzinnig, dat is prima hoor, maar hoe fanatieker je zelf bent hoe groter de botsing. dat je daarvan verdriet hebt en gekwetst voelt, is alleen een pluspunt voor je karakter. Je hebt een sterk eigen eer gevoel en dat speelde ook weer een grote rol bij de volgende baan. Mischien zagen ze jou daar ook niet zitten, maar hebben ze dat nooit zo uitgesproken. Dus weer verdriet en vooral gekwetst! En kwaad en beledigd. Fijn, dat geeft niets, wel heel vervelend, maar wat is nu de les? Daarvoor moet je bij je zelf zijn, als je daar uit bent, kan je vanuit die basis weer verder, en kun je weer fris , fruitig en onbevangen de wereld in stappen waar ze erg verlegen zitten om mensen met jouw capaciteit, jouw gedrevenheid en jouw doorzetingsvermogen!!!! heb vertrouwen in je zelf en ga er voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Motivatie kan je hernieuwen door drie zaken:

1. Jouw focus: waar is jouw aandacht op gericht? Tip: elke avond voor het slapengaan sta je even stil bij alles waar je dankbaar voor bent. Voel het gevoel van dankbaarheid.

2. Jouw vragen: welke vragen stel je jezelf de hele dag door (on)bewust? Tip: stel je de vraag "Wat kan ik hier positief bijdragen?"

3. Jouw fysiologie: hoe is jouw houding? Schouders en hoofd rechtop? Of neerhangende schouders en onderuitgezakt? Zorg voor beweging. Hoe meer (en sneller) je beweegt, hoe meer fysieke én mentale energie je krijgt!

4. (Bonus): Vind jouw passie in het leven! Of het nu bloemschikken, meubels herstellen, schilderen, voorlezen aan kinderen of bejaarden bezoeken is.