Wat is het maximum aantal jaar ervaring die ik op mijn CV mag benoemen?

Tijdens mijn jeugd heb ik het standaard puber syndroom gehad en ben ik uiteindelijk geslaagd met een zeer lage diploma (vmbo kbl). Ik heb mezelf nu in 2010 op HBO niveau gebracht maar in zes jaar tijd ben ik vijf keer in drie verschillende landen van scholen veranderd(dit om psychische redenen). Dit ziet er zeer slordig uit op mijn CV naar mijn eigen mening maar is het echt relevant om elk jaar te benoemen in een CV om "gaten" te voorkomen?

Is het mogelijk om alleen mijn huidige en behaalde diploma's erop zet?
(Sorry about grammar!)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je zou er op kunnen zetten: 2204-2010: Opwaardering diploma (VMBO -> HBO). Huidige graad verleend door [instellingsnaam]

Als ze dan vrgane hebben kunnen ze die stellen en jij liegt niet. De meeste mensen zal het opvallen dat je een interessant onleidingstraject hebt gehad en daar vragen over stellen. Maar je CV wordt er korter & helderder door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken dit van mijn broer, die had ook een wat slordige start.

Het antwoord is: het kan werkgevers geen zak schelen langs welke weg je precies bent gekomen waar je bent. Als je maar aannemelijk kunt maken wáár je nu bent. Je zet je basisschool ook niet op je cv, dus blijkbaar hoef je niet álle opleidingen/ervaring te noemen.

Noem de opleidingen/ervaring die aantonen dat je nu op hbo-niveau zit. Noem verder de stukjes die relevant zijn voor de baan waar je naar solliciteert. Als je bijvoorbeeld te maken gaat krijgen met Spaanstalige klanten en je hebt een half jaar in Argentinië gestudeerd, zet het dan op je CV, ook al heb je daar geen diploma's of certificaten behaald.

Vat de rest samen, bijvoorbeeld dat je in de periode 2000 tot 2006 vakken hebt gevolgd op <...>-niveau in land 1, 2 en 3.

Hou er wel rekening mee dat er tijdens een sollicitatie naar eventuele gaten gevraagd kan worden. Wees dan sowieso eerlijk (liegen maakt je kansen kleiner, niet groter) en vertel hoe het zit, maar natuurlijk mét een positieve draai. Vertel bijvoorbeeld hoeveel je hebt geleerd van de tijd in die verschillende landen. Of dat je juist door je moeizame start extra hard hebt moeten werken om te komen waar je nu bent, dus hebt leren doorzetten.