Kan mijn werkgever zien bij welk bedrijf ik een bijbaantje heb?

Ik heb daar een 8 uur contract, maar het probleem is de branche waarin ik werk. Het komt niet overeen met mijn baan in het onderwijs, dus liever houd ik het voor mezelf.

Toegevoegd na 4 minuten:
Omdat ik geregistreerd sta op contract is het dus de vraag of mijn werkgever dit kan inzien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.1K

Antwoorden (8)

In Nederland is alles over iedereen na te vorsen, als je van lekker uitpluizen houdt. Maar waarom zou je baas dat doen? Als jij goed functioneert en geen meldingen maakt in de koffiepauze over je andere baantje, dan kraait er geen haan naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel niet, contracten vallen onder de privacy wetgeving, echter via google is erg veel te vinden.
Probeer eens of je via google zelf kunt vinden waar je bekend staat. En of je voorkomt op de site van dat bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, een contract wordt niet openbaar gemaakt.
Ik heb wel bij 3, a 4 verschillende werkgevers ( zowel onderwijs als zorg) tegelijk gewerkt, waarvan 1 reformatorische school. Dat ging prima, maar ik vreesde dat er onrust kon ontstaan als ze daar hoorden dat mijn andere activiteiten plaatsvonden op ' openbare' scholen en werkplekken. Dus: ik liep ook niet te koop.
Een en ander heeft jaren tegelijkertijd geduurd en ik heb nooit gemerkt dat iemand wist wat ik verder deed. Ik zou ook niet weten waar ze het kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze echt gaan uitzoeken wat hun personeel allemaal uitspookt naast deze baan kunnen ze daar vast wel achter komen.
Maar ik denk niet dat ze daar achteraan gaan. als jij je werk gewoon goed doet heeft die man geen reden om jou leven naast je werk uit te pluizen.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je baas of andere collega`s je een keer toevallig tegenkomen als je bij je andere werk bent.
13 jaar geleden
Nee, je werkgever kan dit niet nagaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een baan is in een sector die gevoelig ligt (ik kan me van alles voorstellen, zoals bijvoorbeeld een sekslijn of iets dergelijks), dan denk ik dat het bedrijf zelf ook zorgvuldig omgaat met de gegevens van zijn werknemers.
En eigenlijk geldt dat ook als je een bijbaan hebt als telesalesmedewerker of als koffiejuf of als boswachter of weet ik veel: als je wit werkt, weet de Belastingdienst het, maar die gegevens kan jouw werkgever niet inzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee op een officiele manier kan je werkgever dit niet nagaan. Onofficieel is er natuurlijk van alles mogelijk tot het zijn van buren van je beide bazen. Je moet natuurlijk wel rekening houden dat je de heffingskorting goed (= niet) laat aftrekken door het bedrijf waar je maar 8 uur werkt en dit dan weer niet melden bij het bedrijf waar je niet wilt dat ze weten dat je nog een bijbaantje hebt.
Je hebt ook bedrijven waar je al je bijbanen moet opgeven/ officieel moet vastleggen maar als dat niet zo is dan kan je het dus gewoon doen en als je het niemand vertelt is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In eerste instantie kan je werkgever niet inzien bij welk bedrijf je een bijbaantje hebt. De Belastingdienst is de enige instantie die dit inziet i.v.m. je af te dragen loonbelasting, e.d.

Maar als jij een Hyves- of Facebook-account hebt, o.i.d., waar op te zien is bij welke bedrijven je werkzaam bent/was geweest, dan zou jouw werkgever dat inderdaad kunnen zien, ja. Dat heb ik 1x meegemaakt, dat mijn ex-werkgever (lees: teamleider) een kijkje had genomen op mijn profiel (gelukkig was ie er wel positief over, maar zelf was ik er wel van geschrokken, omdat ik er nog niet bij had stil gestaan dat zoiets best kan gebeuren).

Wees dus voorzichtig met zulke "gevoelige" informatie! Scherm je profiel af voor derden of een gedeeltelijke daarvan of vermeld helemaal niets waar je werkt/hebt gewerkt. Of maak helemaal geen account aan.. =D Dan kun je ook niet gevonden worden via Google, o.i.d. Enne.. groot gelijk dat je het voor je houdt, ga zo door! Wees op je hoede dat je je niet "verspreekt" op het werk! ;)