Wat verstaan jullie onder expert development?

Iedereen legt expert development anders uit. Hoe pas je het dan goed toe en wie wordt er dan blij van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Expert development betekent twee dingen: inhoudelijk gericht en carrièregericht.

In beide gevallen gaat het om vakmensen, specialisten. Bijvoorbeeld iemand die alles van treinbeveiliging weet.

Inhoudelijk gericht betekent dat je zo'n specialist de kans geeft zich steeds verder te ontwikkelen. Bied opleidingen aan, stuur hem naar vakcongressen, laat hem lezingen geven binnen of buiten het bedrijf, laat hem papers schrijven voor vakbladen, en vergoed ook het abonnement op die vakbladen. Dit zijn maatregelen waarmee de expert zich steeds verder kan bekwamen.

Carrièregericht betekent dat iemand niet is uitontwikkeld zodra hij bijvoorbeeld specialist treinbeveiliging is. Bied een aantal carrièrestappen aan met verschillende benamingen en verschillende salarisschalen. Je kunt het 'junior', 'medior' en 'senior' noemen, of 'informatieanalist 1' en 'informatieanalist 2', maar het mooiste is natuurlijk als je een benaming kiest die het ook "leuk doet" op een visitekaartje.

--

Beide kanten komen erop neer dat je de specialist net zo behandelt als een 'high potential' op managementgebied.

In veel bedrijven zie je dat mensen die richting management gaan, een heel carrièrepad kunnen volgen, met opleidingen, cursussen, seminars, en dat ze mooie titels en een hogere salarisschaal krijgen. Inhoudelijke experts daarentegen blijven al snel steken op al deze punten.

Behandel de experts naar hun waarde - en die is groot, want zonder vaklieden zijn ook die dure managers machteloos.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als ik aan expert denk, denk ik aan iemand die heel goed is op zijn of haar vakgebied. Ontwikkeling van expertise zou in mijn geval betekenen: verdiepen van je inhoudelijke kennis van je vakgebied. Dus vakgerichte, inhoudelijke cursussen volgen.
Daar word je als expert blij van (want je houdt van je vak, anders was je geen expert geworden) en je klanten worden er ook blij van (want je weet nog meer over je vak en je kunt ze nog beter adviseren of helpen).

Maar in managementtermen zal het vast wel heel wat anders betekenen, ben ik bang.