Tot hoeveel kilo ( in 1 keer) mag een meisje van 17 jaar in een supermarkt tillen ?

Mijn dochter werkt in een supermarkt en zegt dat ze zware dingen moet tillen.
Nou wil ik weten tot hoeveel kilo een meisje mag tillen

Toegevoegd na 7 uur:
Ik vraag dit omdat ik te horen heb gekregen dat kinderen onder een bepaalde leeftijd niet zwaar mag tillen omdat ze nog in de groei zijn en dat schade kan aanbrengen.
En ik vind het raar dat zei iets heel zwaars moest tillen wat een volwassen man niet eens kon optillen.
Dan lijkt mij dat wel heel erg zwaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de wet op de arbeidsomstandigheden zijn daar dingen over geregeld. Zie mijn antwoord.

Het beste antwoord

Kinderen van 17 mogen helemaal nog geen zwaar werk doen en tillen moet met 10-15KG en dan sporadissch wel ophouden.
Bovensmachts moet op max 5 Kg liggen en er mogen GEEN gevaarlijke stoffen in het spel zijn, daar mogen minderjarigen NIET mee werken.
Het is inderdaad niet aan te raden jongeren die nog volop in de groei zijn (niet alleen lengtegroei) veelvuldig zwaar te laten tillen.
Daar zijn regels voor
Volwassenen mogen max. ongeveer 25 kg tillen, daarom zijn de 40 KG cementzakken ook verdwenen en zit het nu in 25 KG zakken.
Maar ook dat mogen ze niet af en aan doen.
Met kletsverhalen van "voor jou tien anderen" kunnen ze mij de rug op. Gasten die dat zeggen mogen van mij een dag aan de haal met 25 KG zakken.
Die zijn daarna wel genezen....
Dat vuilnisophalers lange tijd veel te zwaar hebben moeten tillen laat onverlet dat men daar ras verandering in brengt, anders kan een werkgever aansprakelijk gesteld worden voor versleten ruggen etc. en TERECHT.
Het is een goede zaak dat onze vuilnisophalers niet meer als wegwerpmedewerkers behandeld worden.
Deze beroepsgroep verdient ons respect.
Ze lopen veel risico's en zijn bereid ONZE troep op te halen. Dat men streng op gif gaat controleren is dan ook volslagen terecht, een zware metaal vergiftiging of OPS (Organo Psycho Syndroom, een ziekte die veroorzaakt wordt door inademing van vluchtige organische verbindingen als wasbenzine , terpentijn , thinner, lijm- en verfresten enz) is bepaald geen pretje, terwijl vuilnisophalers gerede kans lopen hierdoor beschadigd te worden.
Ouders, pas goed op wat je kinderen voor vakantiewerk doen, vaak wordt de arbowet massaal en ernstig overtreden , waardoor je kinderen om een paar rotcenten te verdienen, misbruik makend door hun gebrek aan kennis, voor hun leven verknoeid kunnen raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Daar zijn inderdaad grenzen voor aangegeven. Mogelijk staan die in de arbeidsomstandighedenwet. Je zou Postbus 51 kunnen bellen of mailen, die zoeken het voor je op. Of via een vakbond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de eerste bron staat dat werknemers max. 23 kilo mogen tillen, of dit ook voor minderjarigen geldt weet ik niet.

In de tweede bron staat een iets uitgebreidere tekst over arbozorg en arbeidsorganisatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt er op dat de grens bij 16 ligt voor het tilen van zware dingen. Er boven wel, er onder niet. Er lijkt geen maximum te zijn. Tot 16 ligt de grens op 10 kilo.

http://www.zoekvakantiewerk.nl/handleiding.php?link=12
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor zover ik weet mag een werknemer maximaal 20 kilo tillen, tenzij de omstandigheden er om vragen. Ik liep bijvoorbeeld achter de vuilnisauto, dan kun je moeilijk zeggen, die zak til ik niet, of die bak trek ik niet. Dat zal bij alle beroepen waarmee je vaak met veel gewicht te maken hebt gedoogd worden. Ook in een supermarkt kun je ervan uitgaan dat je tray's met bijvoorbeeld drinken moet tillen, en dat kan best zwaar zijn. Als ze niet zwaar kan, mag of wil tillen, moet ze een ander baantje zoeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
ohja, nog vergeten, het maakt hierbij niet uit of je een man of een vrouw bent. Daarom zie je ook tegenwoordig nog maar weinig vrouwen in 'zware beroepen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel mooi en aardig ,maar voor haar staan er 10 andere meisjes/jongens in de rij die haar baantje wel overnemen als ze gaat klagen over het gewicht wat ze moet dragen .
in een supermarkt is het gewoon hard aanpakken en niet zeuren.
niet dat ik het daar overigens mee eens ben ,maar ik heb zelf ooit een baantje in de supermarkt gehad en dat was flink aanpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja dat weet je ook van te voren als je vakken gaat vullen in een supermarkt... worden die kids ook hard van... wij zijn er ook niet dood aangegaan.
prima antwoord +
Ikzelf werk in een supermarkt en dacht dat het maximum 20 kilo was. Maar in de praktijk is dit vaak vele malen meer, gewichten van 40 kilo zijn geen uitzondering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot 16 jaar mag een kind niet meer dan 10 kg tillen. Daarna zijn er geen regels voor een maximum gewicht, maar dat wil niet zeggen dat alles is toegestaan.

Op de site van het ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) staat:

Tillen van bijvoorbeeld kratten of kisten kan schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid van werknemers. Door overbelasting kan spierpijn maar ook hernia ontstaan. Een werkgever is verplicht lichamelijke belasting bij werknemers zoveel mogelijk te voorkomen. Werkgevers en werknemers kunnen samen een aantal maatregelen nemen.

In bijgaande link staat veel informatie. Naast informatie speciaal voor jeugdigen, kunt u klikken op [veiligheid] -> [tillen] voor extra info