Waar hou ik meer geld aan over, 0 uren contract of zzp’er?

Hoi,

Ik ben 18 jaar en opzoek naar een baan.

Verschillende restaurants cafés bieden mij een baan aan. Vanwege mijn leeftijd zou ik altijd een 0 uren contract krijgen. Nu zit ik te twijfelen of wellicht zzp’er zijn beter is, hierdoor krijg ik wellicht meer. Dan ga ik bij hun werken als zzp’er op vaste basis.

De horeca ondernemers vertellen mij dat ze dat goed vinden. Het enige is dat ze netto aan beide vormen dus zowel als 0 uren of als zzp’er even veel kwijt willen zijn. De vraag van mij is dan nu ook.
Als de werkgevers er exact even veel geld aan besteden, bij welke vorm houd ik het meeste geld over?

3 maanden geleden
Inekez1
3 maanden geleden
... als zzp-er op vaste basis... Als je ergens werkt op vaste basis, dan voldoe je niet aan de criteria voor een zelfstandig ondernemer. Je bent dan schijnzelfstandige en dat mag niet. Op dit moment wordt daar door overheid niet actief op gecontroleerd. Vanaf januari 2025 gaat dat wel weer gebeuren, is al aangekondigd. Als het uberhaupt een handige constructie is, dan is dat dus tijdelijk. Of er vanaf 2025 ook met terugwerkende kracht wordt gehandhaafd over 2024 is mij niet bekend.
Inekez1
3 maanden geleden
Als zzp-er ontvang je per uur meer dan in loondienst, maar alleen voor de uren dat je werkt. Ben je ziek, heb je vakantie of kun je om een andere reden niet werken, dan krijg je helemaal niks. Als je langdurig ziek wordt, een been breekt of gewoon simpel je enkel kneust (dan kun je in de horeca meestal niet meer werken, als je op krukken moet hobbelen) dan heb je in die periode dus geen inkomen en geen recht op één of andere uitkering. Je bouwt ook geen pensioen op, maar dat is voor een jaartje nog niet zo'n drama. Je moet wel elke maand braaf geld opzij zetten, want na afloop van het jaar moet je zelf de inkomstenbelasting betalen. Hoeveel dat is, is afhankelijk van je jaarinkomen.
hans6528
3 maanden geleden
Het gaat maar om een periode van 4 maanden, geen gestress. Die ziektewet heb je volgensmij niks aan als je 0 uren contract hebt. Je krijgt dus ook niet betaald dan aangezien je 0 uren contract hebt. Zouden mensen in kunnen gaan op mijn daadwerkelijke vraag? Bedankt
tinus1969
3 maanden geleden
Ik denk dat het financieel niets uitmaakt, maar dat zzp meer gedoe is. Je moet inschrijven bij de kvk, btw aangifte doen (en betalen, als je niet ook KOR regelt), zvw betalen (klein bedrag, maar toch) etc.
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
waarom zou je allerlei (ingewikkelde) dingen gaan doen voor een periode van 4 maanden? En het gaat om een nul uren contract. In theorie zou het dus zelfs kunnen zijn dat je helemaal niet wordt gevraagd?! Ga voor loondienst en maak het jezelf gemakkelijk.

Antwoorden (1)

Is op het eerste oog dus lood om oud ijzer.
Maar bedenk dat je als ZZP-er extra kosten hebt, zoals je inschrijving bij de KvK. En wat dacht je van de BTW? Dan moet je een deel van je inkomsten afdragen, en het bijhouden van een BTW-boekhouding is ook zeker geen lolletje.
Daarbij is het de vraag of je wel een echte ZZP-er bent. Mocht de belastingdienst daar achteraf over gaan zeuren, dan heb je een hoop gedoe.
3 maanden geleden
ronron1212
3 maanden geleden
De btw komt op het factur bedrag en kost de opdracht gever niets want die kan die weer aftrekken @teusvh en de btw administratie is niet zoveel werk
tinus1969
3 maanden geleden
Maar je moet die btw administratie wel doen. Een fout kost 65 euro boete.
ronron1212
3 maanden geleden
@tinus1969 stel een factuur per maand of per week waar hebben we het over kosten 0 dus ontvangen btw optellen facturen klaar.
tinus1969
3 maanden geleden
Nogmaals ronron1212 je moet het wel doen en je moet ook btw belasting aangifte doen. Allemaal extra werk, zeker als je hier weinig ervaring mee hebt. Jij redeneert teveel als professional.
ronron1212
3 maanden geleden
In dit geval is het alleen maar optellen van de berekenden btw van de facturen en invullen meer niet @tinus1969