Kan je psycholoog worden zonder BIG- registratie?

Ik wil graag psycholoog worden, maar niet 10-tallen jaren bezig zijn met leren. Kan je daarom ook psycholoog worden zonder BIG- registratie, ik weet dat je dan zelf geen diagnoses mag stellen, maar ja

5 maanden geleden
3.5K
TurfGraver
5 maanden geleden
Iedereen mag zich psycholoog noemen.
Inekez1
5 maanden geleden
Jezelf psycholoog noemen en als psycholoog aan het werk zijn, is wel iets heel anders...
Als je echt die richting op wil, moet je dat gewoon doen. Je kunt zonder big-registratie dan aan het werk onder supervisie van een psycholoog of psychiater die wel geregistreerd is. En eventueel na een aantal jaren werken alsnog je eigen big-registratie gaan halen. Gemiddeld duurt de studie 6 tot 7 jaar, maar dat kun je dus opdelen in ongeveer 4 jaar studie, paar jaar werken en daarna in deeltijd verder studeren naast je werk. Voor elke andere studie die je gaat doen, ben je ook gemiddeld 4 jaar bezig. Dus als je graag richting psychologie wil, zou ik dat gewoon doen.
tinus1969
5 maanden geleden
Je mag je morgen psycholoog noemen, diagnoses stellen en daar geld voor vragen . Dat is allemaal legaal, ook zonder BIG registratie.
Het lastige is alleen, dat de meeste zorgverzekeraars en zorginstellingen alleen willen werken met BIG geregistreerde psychologen cq psychotherapeuten. Zonder BIG registratie wordt het dus moeilijk om een inkomen te verdienen.
tinus1969
5 maanden geleden
Ps het is een bekend misverstand dat je arts ofzo moet zijn om diagnoses te stellen. Iedereen mag diagnoses stellen, het is geen ‘voorbehouden handeling ‘ (zoals een injectie geven). Maar veel zorgverzekeraars etc eisen een diagnose van een arts of BIG therapeut, voordat ze een behandeling betalen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 maanden geleden
Jij wil zonder gedegen kennis gaan sleutelen aan het brein van mensen die van jouw kennis afhankelijk (!) zijn.
Dat lijkt me een verantwoordelijkheid die ik niet zou willen dragen.
Thecis
5 maanden geleden
In aanvulling op @Ozewiezewozewiezewallakristallix
Het hele idee van de BIG registratie is inderdaad dat er een mate van controle is op de mensen die hulp verlenen. Het klopt dat je jezelf zonder BIG registratie psycholoog (of "coach") mag noemen, maar met het helpen van mensen komt ook een bepaalde verantwoordelijkheid. En voor mensen die gewoon willen praten, valt het wel mee. Maar hou er rekening mee dat er gigantische wachtlijsten zijn en dat wanneer je aan de slag gaat als "psycholoog" je ook de moeilijkere en zwaardere gevallen zal krijgen. Daarvoor is niet alleen kennis nodig die je krijgt tijdens een opleiding, maar ook ervaring om een professionele afstand te behouden (en er is een behoorlijke hoeveelheid psychologische klandizie die hier (onbewust) misbruik van maken). Dus neem het niet te licht op. De opleiding en registratie is er niet voor niets.

Antwoorden (1)

Ja, dat mag.
Maar je draagt daarmee een enorme verantwoordelijkheid voor jezelf, maar vooral ook voor je patiënten.
Het is ten zeerste af te raden om jezelf zonder voldoende kennis als psycholoog in de markt te zetten !!