Ik ben een voltijdstudent uit het buitenland in NL. Wat moet ik openen om belasting te betalen?

Ik heb een arbeidsovereenkomst getekend voor één bureau. Wat is de meest geschikte bedrijfsvorm voor een voltijdstudent, dat deze optimaal is voor het in rekening brengen en betalen van BTW en voor het uitreiken van facturen en om volledig te voldoen aan alle wettelijke eisen die in Nederland op dit gebied gelden. Hartelijk bedankt!

Met groot respect, Milko Š.

6 maanden geleden
2.2K
ronron1212
6 maanden geleden
Als je een arbeidsovereenkomst heb ben je in dienst en houdt de werkgever loonbelasting in. Ben je niet in loondienst dan moet je zelf aangifte doen over inkomsten derde je hoeft geen btw in rekening te brengen.
tinus1969
6 maanden geleden
Als je een arbeidsovereenkomst hebt, ben je in Nederland werknemer, geen ondernemer. Je bent geen bedrijf, BTW is niet aan de orde; je hebt alleen een BSN nodig. Als het goed is, heb je die al, want anders kun je ook geen arbeidsovereenkomst krijgen.
Maar check dit bij het bureau waar je getekend hebt.
Pinky
6 maanden geleden
Hartelijk dank aan iedereen voor de reacties, maar blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg in mijn eerste bericht. Ik corrigeer mijn inconsistenties: mijn zoon is een voltijdstudent in Amsterdam, 3e jaar, en hij heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met een bureau, dat btw-facturen moet uitreiken en inkomstenbelasting moet aangeven voor zijn diensten. Het gaat niet om het dienstverband, ik wil alleen weten wat de makkelijkste manier is om een ​​student in te schrijven zodat je facturen kunt uitreiken en belasting kunt betalen, wat in NL veel meer gereguleerd is dan hier. Hij heeft al een BSN-nummer, omdat hij dat nodig had voor inschrijving aan de universiteit, officiële woonplaatsregistratie in Amsterdam en de rest. Mijn excuses als ik niet duidelijk genoeg was, ik hoop dat ik deze keer specifieker was. Bij voorbaat hartelijk dank voor al uw meningen en antwoorden, Milko S.
Inekez1
6 maanden geleden
Samenwerkingsovereenkomst met een bureau??? Wat voor bureau? Wat voor samenwerking?
Wie moet die facturen sturen aan wie? Jouw zoon stuurt ze aan dat bureau? Of het bureau stuurt ze aan jouw zoon? Of het bureau aan een klant? Of jouw zoon stuurt facturen aan een klant? Namens dat bureau of wat? Zoals het er nu staat, stuurt het bureau facturen naar de klant voor het werk dat jouw zoon doet voor het bureau. Het bureau ontvangt geld van de klant en betaalt jouw zoon voor zijn diensten. Jouw zoon is dan gewoon daar in dienst en hoeft zelf geen facturen te maken of btw te verrekenen. Als het zo zou zijn dat je zoon zelf als ondernemer (zzp of freelancer) moet inschrijven om voor het bureau te kunnen werken, dan had dat eerst allemaal geregeld moeten zijn voordat hij ook maar iets bij dat bureau kon ondertekenen. Blijkbaar is er al getekend en gaat het volgens mij dus gewoon om een werkgever-werknemer situatie.
tinus1969
6 maanden geleden
Okee, de vraag is: ‘wat voor samenwerkingsovereenkomst?’ En wat voor bureau? Heeft dit te maken met zijn opleiding? Wat gaat hij in het kader van die overeenkomst DOEN?
Pinky
6 maanden geleden
Dank jullie beiden voor het uitgebreide antwoord uit de grond van mijn hart, nu geef ik preciezere feiten: mijn zoon, die voltijdstudent is in Amsterdam, heeft een contract getekend met een bureau dat op haar verzoek foto's voor haar zal maken . Wanneer het Agentschap een bestelling ontvangt voor een bepaald aantal foto's, stuurt de zoon een factuur aan het Agentschap voor het overeengekomen bedrag. Omdat hij echter ook 21% BTW moet aanrekenen, moet hij voor dergelijke werkzaamheden en het uitreiken van facturen over het juiste statuut van een handelsonderneming beschikken. Zo is het tenminste hier in Slovenië. Het heet bijvoorbeeld: zelfstandig individueel ondernemer. Of iets anders. Maar voltijdstudenten, zoals mijn zoon, kunnen dat niet hebben. En aangezien zij in Nederland gaat werken voor een Nederlands bedrijf, gaat hij factureren zoals ik hem nu zoek. In ieder geval eist het Agentschap dat hij zelf voor het financiële deel van hun medewerking zorgt en binnen 2 dagen na voltooiin
Pinky
6 maanden geleden
... 2 dagen na voltooiing van de transactie een passende factuur uitreikt. Dus wat is de juiste vennootschapsvorm in Nederland, zodat de zoon, anders voltijdstudent, een factuur kan uitreiken aan het Agentschap voor zijn geleverde diensten en de BTW kan berekenen, en later de inkomstenbelasting. Bedankt, het allerbeste, Milko
ronron1212
6 maanden geleden
Gewoon een factuur voor gemaakte uren op de factuur hoeft hij geen btw te vermelden. Hij moet jaarlijks de inkomsten als inkomsten derde opgeven aan de belastingdienst en dan de loonbelasting betalen.
ronron1212
6 maanden geleden
Je maakt trouwens een verkeerde opmerking als je factureert bereken je niet naderhand de btw maar die staat dan op de factuur. hij hoeft dus geen btw te berekenen.
tinus1969
6 maanden geleden
Gebruik je een vertaal machine bij het schrijven van je postings hier?
tinus1969
6 maanden geleden
Wie maakt de foto’s? Je zoon of dat bureau? Dat bureau verkoopt de foto’s aan derden?
Inekez1
6 maanden geleden
Als het maar om een paar kleine opdrachten gaat: niet inschrijven bij de KVK en Belastingdienst, factuur maken zonder btw, inkomsten opgeven als "Resultaat uit overige werkzaamheden" bij aangifte inkomstenbelasting. Regelmatig opdrachten, of als het gewoon heel goed betaalt en er per jaar minstens 1800 euro wordt verdiend, is het verplicht bij de Belastingdienst in te schrijven als Ondernemer voor de btw. Dat is iets anders dan Ondernemer voor de Inkomstenbelasting. Als voltijd student is het werk als fotograaf of fotomodel een bijbaan. Dan heb je geen recht op voordelen voor ondernemers, hoef je ook niet in te schrijven bij de KVK en niet aan eisen voor ondernemers, zzp-ers of freelancers te voldoen. Maar je moet dan dus wel inschrijven bij de Belastingdienst. Je mag dan kiezen of je ook echt btw wil berekenen en later weer terugvragen en de hele administratie bijhouden en regelmatig aangifte invullen, of je kunt kiezen voor de KOR Kleine Ondernemers Regeling. ....
Inekez1
6 maanden geleden
.... Bij de KOR hoef je geen btw te rekenen, geen administratie voor de btw bij te houden, geen btw-aangifte te doen (wel nog steeds inkomstenbelasting aangifte doen!) en je kunt dan ook geen btw terugvragen over investeringen. Op de factuur vermeld je dan wel dat je de KOR toepast en daarom geen btw rekent. Het komt op hetzelfde neer als niet inschrijven en geen btw rekenen, alleen ben je bij regelmatig werk en/of meer omzet wel verplicht om een btw-nummer van de Belastingdienst te hebben. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/
tinus1969
6 maanden geleden
Aanvullingop inekez1 https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/ondernemer#:~:text=Voorwaarden%20ondernemerschap%20voor%20de%20btw&text=Als%20u%20zelfstandig%20werkt%20en,uit%20uw%20bedrijf%20of%20beroep.
tinus1969
6 maanden geleden
PS ik vermoed dat de problemen ontstaan omdat de opdrachtgever graag een factuur wil met BTW(en dus ook geen KOR) om BTW te kunnen verrekenen.

Antwoorden (1)

Ga naar de Kamer van Koophandel en schrijf je daar in. Daar krijg je ook alle informatie over belastingen e.d.
6 maanden geleden
tinus1969
6 maanden geleden
Min. Vraagsteller zegt duidelijk dat hij een arbeidsovereenkomst heeft getekend. Dan is hij geen ondernemer en hoeft niet naar de KvK. Wel heeft hij als werknemer een BSN nummer nodig.
Pinky
6 maanden geleden
Hartelijk dank aan iedereen voor de reacties, maar blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg in mijn eerste bericht. Ik corrigeer mijn inconsistenties: mijn zoon is een voltijdstudent in Amsterdam, 3e jaar, en hij heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met een bureau, dat btw-facturen moet uitreiken en inkomstenbelasting moet aangeven voor zijn diensten. Het gaat niet om het dienstverband, ik wil alleen weten wat de makkelijkste manier is om een ​​student in te schrijven zodat je facturen kunt uitreiken en belasting kunt betalen, wat in NL veel meer gereguleerd is dan hier. Hij heeft al een BSN-nummer, omdat hij dat nodig had voor inschrijving aan de universiteit, officiële woonplaatsregistratie in Amsterdam en de rest. Mijn excuses als ik niet duidelijk genoeg was, ik hoop dat ik deze keer specifieker was. Bij voorbaat hartelijk dank voor al uw meningen en antwoorden, Milko S.