Ik ben een voltijdstudent uit het buitenland in NL. Wat moet ik openen om belasting te betalen?
Ik heb een arbeidsovereenkomst getekend voor één bureau. Wat is de meest geschikte bedrijfsvorm voor een voltijdstudent, dat deze optimaal is voor het in rekening brengen en betalen van BTW en voor het uitreiken van facturen en om volledig te voldoen aan alle wettelijke eisen die in Nederland op dit gebied gelden. Hartelijk bedankt!
Met groot respect, Milko Š.
Maar check dit bij het bureau waar je getekend hebt.
Wie moet die facturen sturen aan wie? Jouw zoon stuurt ze aan dat bureau? Of het bureau stuurt ze aan jouw zoon? Of het bureau aan een klant? Of jouw zoon stuurt facturen aan een klant? Namens dat bureau of wat? Zoals het er nu staat, stuurt het bureau facturen naar de klant voor het werk dat jouw zoon doet voor het bureau. Het bureau ontvangt geld van de klant en betaalt jouw zoon voor zijn diensten. Jouw zoon is dan gewoon daar in dienst en hoeft zelf geen facturen te maken of btw te verrekenen. Als het zo zou zijn dat je zoon zelf als ondernemer (zzp of freelancer) moet inschrijven om voor het bureau te kunnen werken, dan had dat eerst allemaal geregeld moeten zijn voordat hij ook maar iets bij dat bureau kon ondertekenen. Blijkbaar is er al getekend en gaat het volgens mij dus gewoon om een werkgever-werknemer situatie.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.