Hoe zit dat met omkleedtijd bij verplichte werkkleding?

Er zijn genoeg banen waarbij je verplicht bent om werkkleiding te dragen. Bij mij moeten wij een overall en werkschoenen verplicht aan. De werkgever wil ook dat wij de dienst op tijd beginnen dus dat het omkleden ed. voor werktijd gebeurt.

Is de werkgever dan ook verplicht deze kleedtijd te betalen of moeten wij die in onze eigen vrije tijd maar doen ? Op internet kan ik op dit moment niets vinden alleen dat het in diverse landen om ons heen wel normaal is dat de werkgever hiervoor 10 á 15 minuten betaalde tijd beschikbaar stelt.

7 maanden geleden
3.3K
crispy
7 maanden geleden
De werkschoenen doe je thuis toch al aan, en de overall is binnen 2 minuten aan... Dat is niet van dien aard dat je daar moeilijk over moet doen.
TurfGraver
7 maanden geleden
Man man. Toilet gebruik doe je wel alleen in je eigen tijd hoop ik.
Broek optrekken mag dan weer als omkleedtijd gerekend worden.
Ritsuka
7 maanden geleden
Ik klok in, en ga daarna omkleden. Maar dit kost mij geen 10-15 minuten.
Pieterke
7 maanden geleden
Die paar minuten omkleden, ga je daar moeilijk over doen? Niet erg verstandig als je een goed contact met je werkgever wilt houden

Antwoorden (2)

De werkgever is niet verplicht om je "omkleedtijd" te vergoeden. Je kunt je werkkleding ook al thuis aantrekken. Je kiest er zelf voor om dat bij je werk pas te doen. Dat doe je dan in je eigen tijd.
Werkkleding die je niet buiten kunt of mag dragen (zoals de kleding in cleanrooms en operatiekleding) trek je aan of/en uit in de tijd van de werkgever.
Dit wordt dan niet gezien als de bovengenoemde "omkleedtijd".
Toegevoegd op 11 oktober 2023 17:18: tekst
7 maanden geleden
Als omkleden en/ of douchen voor de werknemer verplicht is, bijvoorbeeld als het onderdeel uitmaakt van een goed arbobeleid van de werkgever, dan moet deze tijd aangemerkt worden als diensttijd.

Voorbeelden: veiligheidskleding, zoals overall en veiligheidsschoenen.

Het gaat ook op als er een uniform zoals bij bijvoorbeeld politie of brandweer gedragen moet worden.

Kies je er zelf voor om om te kleden terwijl dit niet voor je werk uitmaakt, dan is het eigen tijd. Bijvoorbeeld als je in fietskleding op werk komt en op kantoor een spijkerbroek wil dragen.
AlphaLimaSierra
7 maanden geleden
ronron1212
7 maanden geleden
linkje hierover?
MarcoVering
7 maanden geleden
Heel graag een link waar ik dit goed en duidelijk kan nalezen. Wij zijn namelijk verplicht om onze overall (die je niet normaal buiten het bedrijfsterrein draagt) en werkschoenen aan te trekken. Dit wil ik namelijk met de afdelingsleiding bespreken om tot een oplossing te komen.
Abcde
7 maanden geleden
Ik denk dat het antwoord begonnen is bij deze bron https://www.awvn.nl/awvn-werkgeverslijn/vraag-van-de-week/vraag-van-de-week-douchen-arbeidstijd/#:~:text=Dit%20is%20sterk%20afhankelijk%20van%20de%20concrete%20situatie.,zal%20douchen%20en%20omkleden%20tot%20de%20arbeidstijd%20horen.
Abcde
7 maanden geleden
Waarom geen reactie AlphaLimaSierra?