Mag je als ouder zelf bepalen of je kind afstroomt?

Mijn zoon heeft de brugklas Havo niet gehaald. Hij is wel meer als 3 maanden afwezig geweest wegens ziekte. Nu is het advies van de school om te doubleren in de brugklas Havo omdat hij wel een echte Havo leerling is maar hem de basis ontbreekt.Ik snap dit standpunt maar mijn zoon wil absoluut niet doubleren en geeft aan liever naar de Vmbo te gaan om daarna zijn Havo te halen. Ik sta achter hem in zijn keuze. Hij is nog niet beter dus ik kan niet garanderen dat hij komend jaar wel vaker aanwezig is, als mijn zoon iets niet wilt dan is zijn motivatie ook ver te zoeken en ik zie persoonlijk aan zijn werkhouding dat hij meer kans maakt de vmbo af te ronden dan nu op dit moment de Havo. Kortom Hij wil afstromen maar dit mag niet. De nieuwe school weigert hem omdat zij het advies van de oude school overnemen en hem ook niet kunnen aannemen omdat de oude school zijn dossier niet wil doorsturen. Ik dacht je mocht als ouder/kind zelf bepalen of je afstroomt. Ben ik echt verplicht mijn ongemotiveerde zoon tegen zijn wil naar de Havo te sturen om te doubleren terwijl wij liever hem naar de Vmbo zien gaan?

10 maanden geleden
1.4K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
"...omdat de oude school zijn dossier niet wil doorsturen." Je kunt je dossier gewoon opvragen en zelf doorgeven. Dat is wettelijk zo geregeld in de GDPR/AVG. Al vraag ik me sowieso af of een school mag weigeren een dossier door te sturen.
Mina76
10 maanden geleden
Ik ben vandaag in een ultieme poging om dit geregeld te krijgen nog een keer bij de nieuwe school geweest. Met of zonder dossier hij wordt afgewezen want zij nemen het advies van de oude school over. Mijn hele pleidooi had bij voorbaat geen zin want het stond al vast dat zij het advies klakkeloos overnemen. Dit kan toch niet zomaar, heb je als ouder dan helemaal niks meer te zeggen welk niveau je kind gaat doen? Hoger kan ik begrijpen daar moet je de punten voor hebben maar als je wilt afstromen moet dit toch mogelijk zijn?

Antwoorden (1)

Dat moet normaal gesproken inderdaad kunnen.

Er is een landelijk informatiepunt voor ouders van leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Bel daarvoor naar 088-6050101, of ga naar hun website: https://www.oudersonderwijs.nl/ .

(Kopieer en plak de in deze antwoordtekst niet-aanklikbare URLs in de adresregel van uw browser.)

“Soms ontstaat er een situatie waarin ouders en school ergens samen niet uitkomen. Dan kan bemiddeling uitkomst bieden.” https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank/school-organisatie/klachten/bemiddeling-tussen-ouders-en-school/ .
“Ouders & Onderwijs adviseert ouders over welke methodes voor het bespreekbaar maken of aan de orde stellen van een kwestie in een bepaalde situatie mogelijk zijn. Om de situatie te bespreken met Ouders & Onderwijs, kunt u contact opnemen met het Adviespunt via 088-6050101 of met een e-mail naar vraag@oudersonderwijs.nl .”

Waarschijnlijk komt u er met Ouders & Onderwijs uit.
En anders kunt u nog hulp krijgen van een onderwijsconsulent. Zo iemand helpt u een geschikte school voor uw kind te vinden. “Onderwijsconsulenten zijn onafhankelijke deskundigen met kennis en ervaring op het gebied van onderwijs aan kinderen met een handicap, _ziekte_ of stoornis. De onderwijsconsulent helpt u ook als u het _niet eens bent met een besluit van de school_.
Voorwaarden: voordat u een onderwijsconsulent inschakelt, moet er een gesprek zijn geweest met de leerkracht of met de directie van de school, en ook moet er contact zijn geweest met het samenwerkingsverband passend onderwijs.
Let wel goed op dat u als hulpvrager niet ineens zélf de (vaak zelfstandige) onderwijsconsulent moet gaan betalen, dat zou hoge kosten met zich mee kunnen brengen. Het is de bedoeling dat deze kosten voor de overheid zijn; zie verder https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-de-rol-van-de-onderwijsconsulent-in-het-speciaal-onderwijs .

Ook als u de kwestie bij de Onderwijsinspectie zelf zou willen aanslingeren, wordt u naar die aanpak gestuurd: kijk maar op https://www.onderwijsinspectie.nl/contact en open op die contactpagina het subkopje ‘Passende onderwijsplek’. De Inspectie houdt toezicht maar gaat op individuele gevallen niet in.

Tenslotte: Hebt u een vraag over wet- en regelgeving m.b.t. het onderwijs stel dan uw vraag aan Informatie Rijksoverheid via het landelijke informatienummer 1400 (geen netnummer nodig; en bereikbaar op werkdagen tussen 08.00 en 20.00 uur).
10 maanden geleden