Wanneer heb je een voorbeeldfunctie?

Een tijdje terug sloeg een profvoetballer een een supporter na een voetbalwedstrijd hard in het gezicht omdat, hij iets kwetsend zou hebben geroepen naar een ploeggenoot. Achteraf had hij hier spijt van omdat hij een voorbeeldfunctie heeft.

Alleen wanneer spreek je van een voorbeeldfunctie? Het lijkt er een beetje op naar mijn idee dat je alleen maar een voorbeeldfunctie hebt als je een beroep hebt en daarnaast ook nog eens een bekend persoon bent. Dus bijvoorbeeld beroepen als artiest, acteur etc.

Als ik later op kantoor ga werken, heb ik dan opeens geen voorbeeldfunctie? Trouwens als je iets doet wat verkeerd is, maakt het er niet erger op vanwege dat je een “voorbeeldfunctie” hebt naar mijn mening.

10 maanden geleden
Pieterke
10 maanden geleden
@denzell11: Als jij of ik iets verkeerds doen dan gaat de meute niet ineens hetzelfde verkeerde doen als jij. Mensen met een voorbeeldfunctie zoals bijv. voetballers en politic. artiesten enz. worden vaak nagedaan door andere mensen. Hij/zij mag dit doen, dus dan doe ik dit ook.
Pieterke
10 maanden geleden
jij moet wij zijn.
Thecis
10 maanden geleden
Binnen een bedrijf kan je ook een voorbeeldfunctie hebben. Meestal zit dat in de hogere functies bij een afdeling.

Antwoorden (1)

Je hebt een voorbeeldfunctie als anderen vinden dat jij een voorbeeld voor hen bent.
In het door jou genoemde geval is die profvoetballer een voorbeeld voor anderen, omdat anderen hem bewonderen.
Maar voorbeeldfuncties kom je overal tegen:
- de ouders die een voorbeeld voor hun kinderen zouden moeten zijn.
- een afdelingsmanager die qua gedrag een voorbeeld moet zijn voor zijn afdeling.
Kortom: iedereen die ten opzichte van anderen vanwege wat dan ook in een gezagsverhouding staat, of bewonderd wordt, heeft een voorbeeldfunctie.
10 maanden geleden