Mag je je ziekmelden als een collega zijn/haar hond meeneemt?

Als de geur en geluiden van het beest jouw uit je concentratie haalt.
En de baas er weinig aan doet om een normale - anti-huisdier - werkomgeving te creeeren?
Dat ie aan van alles zit te morrelen, je steeds betast wordt door een vieze natte neus (geen idee waar die allemaal heeft in gezeten) en nagels in je kleding zet waardoor je je niet prettig voelt.

een jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Iedereen heeft recht op een gezonde en veilige werkplek en de werkgever is verplicht om dit te realiseren. Als jij wordt gehinderd in jouw werkzaamheden door de aanwezigheid van de hond van een collega, dan moet jouw werkgever ervoor zorgen dat jij een aangepaste werkplek krijgt.

Het is geen algemeen normaal gebruik om een hond naar het werk mee te nemen. Voordat iemand dit doet moet hij of zij dat eerst met de collega's met wie samengewerkt wordt overleggen. Is dit niet gebeurd en doet jouw werkgever er niets aan om jou te helpen ongehinderd je werk te kunnen doen, dan heb jij inderdaad geldige redenen om thuis te willen gaan werken (indien dat mogelijk is) of anders je ziek te melden.

Omdat ik zelf anti-hond ben begrijp ik niet dat iemand zijn beest mee naar het werk neemt. Dat doe je toch ook niet met je kinderen, die gaan naar een opvang of krijgen oppas.
Amadea
een jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ziek melden doe je als je ziek bent. Ben je fysiek allergisch voor honden, dan is het logisch dat je je ziek meldt omdat er een hond op de werkplek is. De werkgever moet in dat geval zorgen dat jij een hond-vrije werkplek krijgt.

Is er alleen sprake van irritatie omdat je wordt afgeleid, dan is dat geen reden om je ziek te melden. Je bent immers niet ziek.

In Nederland is het niet verboden om een huisdier mee te nemen naar het werk. De laatste jaren wordt dat ook steeds vaker gedaan. Uiteraard moet de eigenaar van het huisdier wel rekening houden met collega's. Een hond die steeds blaft, rondloopt en bij iedereen opdringerig om aandacht vraagt of dingen kapot bijt, is natuurlijk niet wenselijk op de werkvloer.

Als iedereen zich ziek zou melden bij alles wat hen uit de concentratie haalt, dan blijft er weinig personeel over. Jij laat je afleiden door een hond, Jantje door langrijdend verkeer op straat, Pietje door het getik van een collega op hoge hakken, Klaas door een collega met een sterk parfum, Mien door het geluid van de airco, etc etc.

Jij bent dan misschien iets minder productief door de aanwezigheid van een hond, uit onderzoek is gebleken dat heel veel mensen er juist productiever, actiever, socialer, gezonder en minder gestresst door worden.

Probeer bespreekbaar te maken waar je precies last van hebt. Misschien kunnen jij en de collega met hond iets verder uit elkaar zitten? Misschien kun je zelf een muziekje (of een koptelefoon zonder geluid) opzetten om de hond niet te horen? Zet een lekker geurende plant, bloem of iets anders op je eigen werkplek zodat je de geur van de hond minder ruikt. En accepteer dat je af en toe even bent afgeleid van je werk. Soms (afhankelijk van je werk) kan dat ook juist heel positief zijn, zeker als je veel computerwerk doet is het heel gezond om regelmatig afleiding te hebben en even niet naar je scherm te kijken.
een jaar geleden
Nee, je mag je niet ziekmelden als een collega zijn/haar hond meeneemt. Het meenemen van een hond is geen geldige reden om je ziek te melden.
9 maanden geleden