Bij Wet is blijkbaar geregeld dat de werkgever moet meewerken aan een goede re-integratie na een langdurig ziekteverzuim; wat als dat niet gebeurd?

Wat kan je als werknemer dan? Welke procedure moet je dan volgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ben weer in de "race" :-)

Het beste antwoord

Pas na 1.5 jaar wordt dat getoetst bij een WIA keuring. Als ze dan namelijk de documenten moeten inleveren en er blijkt onvoldoende actie genomen te zijn, dan moet je werkgever jou doorbetalen. Tot 1 jaar na de 104 weken ziek.

Je kunt inderdaad zelf wel al actie ondernemen door een deskundigenoordeel aan te vragen bij het UWV. Dan wordt je opgeroepen en wordt er getoetst hoe de reïntegratie tot nu toe verloopt. Ga maar naar de link hieronder daar staat precies hoe je het zelf moet aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In beroep gaan bij de bevoegde instantie. Ben echter bang,dat dan de verhouding met de werkgever verpest wordt.
Probeer het in samenspraak met je werkgever op te lossen, dat lijkt me de elegantste manier.
Leuk trouwens, dat je weer terug bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je...
In ieder geval melden bij het UWV. De vervolgprocedure zal dan duidelijk worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord van eefst is het correcte antwoord. Let wel op dat als je als werknemer niet voldoende meewerkt je ook gekort kunt worden op je uitkering!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wet Poortwachter zegt hier inderdaad het een en ander over, wat van de werkgever en de werknemer wordt verwacht, kun je terugvinden vanaf pagina 13.
http://www.uwv.nl/Images/Beoordelingskader_volledig_tcm26-138120.pdf

Het UWV is uiteindelijk de instantie die zal beoordelen of er voldoende inspanning is verricht om te re-integreren. Wanneer blijkt dat dit niet het geval is kan het UWV een boete opleggen. Zie hieronder.

Welke boete kan er na de beoordeling van de UWV eigenlijk opgelegd worden?
Als bij de behandeling van de WAO-aanvraag blijkt dat de werkgever zich zonder deugdelijke grond onvoldoende heeft ingespannen om de zieke werknemer te reïntegreren of als de werkgever zijn verplichtingen met betrekking tot de samenstelling van het reïntegratieverslag niet is nagekomen, dan is het UWV bevoegd de loondoorbetalingsplicht van de werkgever met een periode van maximaal 52 weken te verlengen. De werkgever moet dan het loon aan de werknemer blijven doorbetalen, ook al zijn de 104 weken ziekte reeds verstreken. Van tussenkomst van de rechter is hier geen sprake, het UWV legt een zgn. administratieve boete op. De PEMBA-boete (alleen voor grote bedrijven) gaat overigens ook in als reïntegratie na twee jaar niet succesvol is gebleken en iemand toch de WAO of WIA in gaat.

Heel veel succes!