Mag ik tijdens mijn opgenomen vakantiedagen elders gaan werken om daar wat bij te verdienen?

een jaar geleden
1.7K
Thecis
een jaar geleden
Meestal staat er in het contract iets van een concurrentiebeding en / of dat je niet voor een andere werkgever mag werken zonder toestemming. Als je dat ook hebt, mag het sowieso niet (zomaar).
Daarbij is vakantie ook om uit te rusten. Zodat je ook weer oplaadt om je reguliere werk weer goed te kunnen doen. Dus wellicht dat het wel mag, maar ik weet niet of het verstandig is.
tinus1969
een jaar geleden
Plus voor deze reactie.
LeonardN
een jaar geleden
Let op dat een verbod op het werken bij ander (in een contract) vaak nietig is, als niet duidelijk is waarom dat verbod er is.
https://www.arbeidsrechter.nl/verboden-nevenwerkzaamheden-in-de-arbeidsovereenkomst/ "
Zijn recht op de vrijheid van arbeidskeuze (zie artikel 19 van de grondwet) eindigt niet bij het in dienst treden bij een werkgever. Het belang bij inkomen, tijdsbesteding en een zinvolle invulling geven aan het leven blijft ook dan bestaan. De werkgever dient zijn belang af te wegen met het belang van de medewerker. Een volledig verbod of een te strak verbod is doorgaans nietig, aangezien er dan doorgaans te snel aan het belang van de medewerker voorbij is gegaan.
" Volgens het artikel is het zelfs per 1 augustus nog duidelijker dat je nevenwerkzaamheden niet zomaar mag opnemen, maar ik kan niet vinden dat deze regeling werkelijk is ingegaan. https://www.wijnenstael.nl/publicaties/8003
(Hier staat dat per 1-8-2022 dit zo zou moeten zijn)

Antwoorden (2)

In bijna alle arbeidsovereenkomsten staat dat je alleen nevenfuncties mag hebben met toestemming van je werkgever. Heb je die toestemming, of heb je zo'n clausule niet in je arbeidsovereenkomst dan mag het.
Dat mag alleen niet als je werkgever gegronde reden heeft om dit uit te sluiten in je contract.

https://www.arbeidsrechter.nl/verboden-nevenwerkzaamheden-in-de-arbeidsovereenkomst/

"
Zijn recht op de vrijheid van arbeidskeuze (zie artikel 19 van de grondwet) eindigt niet bij het in dienst treden bij een werkgever. Het belang bij inkomen, tijdsbesteding en een zinvolle invulling geven aan het leven blijft ook dan bestaan. De werkgever dient zijn belang af te wegen met het belang van de medewerker. Een volledig verbod of een te strak verbod is doorgaans nietig, aangezien er dan doorgaans te snel aan het belang van de medewerker voorbij is gegaan.
"
===
Met andere woorden, als je in je contract leest dat je nergens anders mag werken, en er staat niet uitgelegd waarom dat dan is, dan is zo'n verbod niet rechtsgeldig.
===
Een (gegronde) uitsluiting is vaak dat je niet bij een concurrent mag gaan werken.
===

Dus

Ja, dat mag als er niks over in je contract staat.
Ja, dat mag OOK als er staat dat niet je contract mag, maar er is geen gegronde reden geven.
Nee, dat mag niet als dat in je contract staat en de reden is gegrond (denk o.a aan een concurrentiebeding)
Toegevoegd op 11 augustus 2022 19:22: tekst
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Leuk zo'n lap tekst, maar feitelijk zeg je hetzelfde als mijn antwoord hierboven:
De werkgever moet toestemming geven en doet hij dat niet dan zal hij daar een goede reden voor hebben. Als we het gaan hebben over werkgevers die vanuit een soort pestgedrag op ongegronde redenen toestemming gaan weigeren, dan hebben we het over wel heel bijzondere situaties. Daar lees ik niets van in de vraag.
LeonardN
een jaar geleden
"Daar lees ik niets van in de vraag."
Ik ga uit van alle mogelijkheden. Ik heb niet over toestemming vragen. Dat is iets waar jij mee komt. Ik heb het erover wat er in een contract staat en of dat wel of niet rechtsgeldig is. "die vanuit een soort pestgedrag op ongegronde redenen toestemming gaan weigeren"
Je leest allemaal dingen die ik niet zeg.
Ik heb het nooit over toestemming weigeren.
Ik heb het over wat in een contract staat, en of je dat kan negeren.