Kan ik me afmelden voor werk?

Hee,
Ik ben 16 jaar en heb een bijbaantje bij een ijssalon
Doordat ik op vrijdag selectie training heb kan ik niet werken. Ik heb geprobeerd vervanging te regelen of te ruilen met iemand. Dit is niet gelukt.
Dus appte ik mijn baas hierover 2,5 dagen van te voren met mijn excuses erbij. Voor de donderdag stond nog een open dienst. Dus zei ik erbij dat ik dan eventueel wel kan werken. Om het soort van goed te maken dacht ik.

Nu kreeg ik een appje terug dat ik me niet zo gewoon kan afmelden.
Is dat zo? Ik werk er nu 1,5 jaar en heb me in die tijd 1 keer ziekgemeld. Het is dus ook niet zo dat ik me vaker afmeld.

een jaar geleden
1.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Dus nu is het je baas zijn probleem?
Je kan je niet zomaar afmelden nee.

Antwoorden (2)

Nee, werk is niet iets waarvoor je je af kunt melden. Dat is werkweigering en reden voor ontslag op staande voet.
een jaar geleden
Je kunt vrij VRAGEN, maar je kunt je niet zomaar afmelden. Het is aan je baas om je al dan niet vrij te geven voor deze dag. En als je moet werken kun je dus gewoon niet naar je training.
MIsschien is je baas aardig, en vergeeft hij/zij je dat je dacht dat je je zomaar af kon melden. Anders is het een goede les: (bij)baan(tjes) zijn serieus werk, en je kunt je voor welk werk dan ook niet zomaar (eenzijdig) afmelden. Vraag een volgende keer op tijd vrij. (En misschien spraken jullie met elkaar af dat je zelf vervanging regelt als je vrij wilt - lukt dat je niet, dan heb je pech gehad...)
een jaar geleden