Heeft een MBO stagiair recht op doortelling van de stageuren als die met (medisch) verlof is?

Een mbo stagiair moet gedurende 20 weken stagelopen, waarvan qua uren er 16 weken echt stage moet worden gelopen. Vanwege schoolvakanties komt dit nét uit (precies 16 weken blijven er over). Als de stagiair nu afspraken heeft bij een tandarts of iets anders medisch, moeten dan de uren die de stagiair daar is, worden doorgeteld? Of is dit "eigen probleem"? In het werkleven wordt dit wel doorbetaald, maar een stagiair is er in principe om te leren en zal de uren ook nodig hebben.

2.8K

Antwoorden (1)

De stagiaire is verplicht het aantal uren te lopen wat in de opleiding vermeld staat. Deze uren zijn een minimale benodigdheid om de vaardigheden aan te leren. Als de stagiaire dan alle uren dat ze stage loopt afspraken elders maakt dan loopt ze geen stage en kan ze de vaardigheden tijdens de stage niet goed aanleren is de gedachte.
Stagiaires moeten dan ook de stage uren inhalen.

Soms werkt een stagiaire op het stage adres dan word er anders mee omgegaan. Als je in het weekend op je stage adres werkt en je loopt daarnaast 1 dag per week stage dan wil er vanwege de werkervaring wel eens makkelijker mee ongegaan. Het zou raar zijn als de ene stagiaire wel alle uren stage loopt en de ander maar de helft ivm tandarts bezoeken etc. Dan kun je dus al je stage uren wegblijven en toch een diploma halen.

Ik geef zelf les op een mbo4 opleiding
2 jaar geleden
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Klink logisch. Bedankt!
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
En wat als iemand ziek is (bv. positief op corona test)?
Moet een stagiaire dan wel komen werken? Of is de stagiaire dan gezakt, omdat het aantal uren niet wordt gehaald? Of bv. een begrafenis heeft?
Kan, mag de stagiaire daar dan niet heen, omdat het aantal uren niet wordt gehaald? Waarom zou iemand tijdens een *school*vakantie geen stage kunnen lopen bij een *bedrijf*?
Katootje
2 jaar geleden
Een stagiaire mag overal naar toe. Maar de uren moeten worden Ingehaald.
Het stage bedrijf moet de uren aftekenen/ goedkeuren. Zonder de benodigde uren geen diploma. Bij ons word de opleiding verlengd om de uren te behalen kocht een student langere tijd zijn uitgevallen. De reden van verzuim maakt niet uit. Ze moeten de hoeveelheid uren lopen om voldoende kennis in de praktijk te vergaren. Bij ons halen ze in de vakantie uren in. Dit vinden studenten niet prettig maar dan geen diploma. Als stage bedrijf ben je de praktijk "docent" en keur je daarmee de student op houding, gedrag, kennis en kunde. Als een student dus nooit aanwezig is of vaak afbelt dan is dat een onvoldoende. Mocht daarbij de student in de praktijk meer aandacht nodig hebben dan de gemiddelde student of de omgang met collega's, klanten of patiënten niet juist zijn dan mag het stage bedrijf de stage als onvoldoende beoordelen. De praktijk beoordeeld dus of de student een nieuwe collega word of niet.
Katootje
2 jaar geleden
Ik snap dat het allemaal beetje ingewikkeld is. Het komt er op neer dat de 16 weken stage behaald moeten worden.
Haal je deze niet door ziekte of ander verzuim dan moet je deze op andere tijden inhalen. De student kan namelijk ook in de vakantie naar de tandarts. Een sterfgeval is overmacht maar ook daar geld voor uren inhalen. Tenzij het stage bedrijf zegt dit is zo een goede leerling, nooit ziek, altijd aanwezig, alles goed die dag hoef je niet in te halen.
Mocht u een student hebben die vaak afwezig is met reden huisarts, tandarts of corona meld dit dan bij de stagebegeleider /bpv coordinator van school. Zo kunnen ze tijdig in gesprek. En zeg dan ook dat u de stage onvoldoende beoordeeld. Als student geld meld het op school als je je stage niet leuk vind of er wat anders aan de hand is. Smoesjes verzinnen om niet naar stage te gaan is geen oplossing. Wil je een diploma halen dan moet je het verplicht aantal uur stage ook echt gelopen hebben.
MarBet
2 jaar geleden
Katootje, wat je zegt klopt toch niet helemaal. De urennormen in het mbo gelden op het programma, dat wil zeggen dat de onderwijsinstelling een programma moet bieden met minimaal zoveel uren bot en bpv. Een individuele student hoeft niet al deze uren te maken, maar moet laten zien vaardig genoeg te zijn in de praktijk. Als een student 1 dag stage mist, maar wel voldoende presteert, hoeft hij dus niet die dag in te halen om maar aan uren te voldoen. Er moeten wel voldoende stage uren zijn zodat vanuit de praktijk een goede beoordeling kan worden gegeven over hoe de student functioneert. Sterker nog: je kunt een student die bijvoorbeeld al bepaalde praktijkervaring heeft, al bij voorbaat minder stage laten lopen. Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld bij verpleegkunde, dat heeft met de big registratie te maken.
Maar, je maakt wel een overeenkomst met het stagebedrijf. Daarin staan afspraken over uren. Dat niet nakomen kan alleen met instemming van alle partijen.
Katootje
2 jaar geleden
@marbet Volgens mij zeg ik exact het zelfde.
We weten niet om welke opleiding dit gaat en een mbo4 student is wel degelijk anders dan een mbo2.
Het uitgangspunt is dst de uren behaald moeten worden. En dat er individueel aanpassingen zijn vanwege ervaringen is een ander verhaal. Dat heb ik ook benoemd.
Ik heb op 2 scholen gewerkt en veide gingen er anders mee om.