Kan ik wel betaald krijgen maar vrijgesteld worden van werk?

Mijn nieuwe baan bevalt niet en in goed overleg heb ik afgelopen maandag met mijn leidinggevende besloten te stoppen. Nu zei mijn leidinggevende dat ik de rest van de week ook nog gewoon betaald krijg maar ik vrijgesteld ben van werk. Ik had dat echt totaal niet verwacht en ben het ook niet gewend om betaald te krijgen zonder dat ik werk. Is dit tegenwoordig normaal? Ik werk er net een maand en heb een fase A contract met uitzendbeding.

2 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

"Vrijstelling van werk" is een vriendelijke omschrijving voor een op non-actiefstelling. En tijdens zo'n periode moet je worden doorbetaald. De redenen voor zo'n vrijstelling zijn echter meestal anders, zie onder.

"Voorwaarden voor non-actiefstelling of vrijstelling
Er is sprake van een zwaarwichtige reden om uw werknemer op non-actief te stellen. Denk aan een ernstig conflict tussen medewerkers of misdragingen van een werknemer.
Er kan niet worden volstaan met een minder zwaar middel, zoals een laatste schriftelijke waarschuwing.
Alle omstandigheden van het geval en de in het geding zijnde belangen zijn afgewogen. Denkt u aan: lengte dienstverband, ‘clean dienstverband’, risico’s (wat als uw werknemer niet akkoord gaat met een beëindiging; wordt in dat geval voldaan aan een rechtsgrond voor ontbinding van de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter?)."

Mijn advies: zorg dat dit goed wordt vastgelegd. Ik ga ervan uit, dat jouw leidinggevende iemand is van de inlener (het bedrijf dat jou als uitzendkracht heeft ingeleend). Het uitzendbureau is jouw werkgever en dat betaalt jouw salaris en daarvoor ontvangt de inlener de rekening van het uitzendbureau (uiteraard voor een hoger bedrag want het uitzendbureau moet er ook op verdienen).
De hoofdregel is "geen werk, geen loon". Als de afspraak niet goed vastligt heb je kans dat er "gedoe" rond de betaling ontstaat, ergens onderweg.
Computoon
2 jaar geleden
Minako
2 jaar geleden
Ik heb het niet zwart op wit, het werd mondeling gezegd. Zou het ook prima vinden als ze alleen de maandag betalen deze week want die heb ik wel gewerkt. En ja ik las dat het normaal anders gaat als je vrijgesteld wordt van werk. Misschien gebruikte de leidinggevende de term verkeerd.