Wat is het verschil tussen een risk manager en een actuaris?

Ik heb twee vergelijkbare opleidingen gevonden , quantitative risk management aan de VU en actuarial science op de UVA. De vakken komen erg overeen . Wat is het verschil tussen deze twee studies qua carrière , als risk manager/analyst of actuaris ? Verdienen bieden even goed ? Is het werk even moeilijk ? Ik zag dat het actuarieel instituut ook een (post master) na scholing opleiding aanbiedt alleen weet ik niet wat de voordelen hiervan zijn

2 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Een Financial Risk Manager: als Financial Risk Manager houd ik me bezig met het kwantificeren van financiële risico’s binnen de verzekeraar. Hierbij richt ik me met name op rendement, maar ook op kapitaalbeheer, beleggingen en risicomanagement.
Het verschil met mijn vorige functie als Actuaris is met name de focus. Als Actuaris hield ik me vooral bezig met verzekeringstechnische risico’s, zoals hoeveel premie is benodigd of hoeveel geld moeten we reserveren. Als Financial Risk Manager kijk ik meer naar het algemene financiële profiel van de organisatie: wat zijn onze financiële en strategische doelstellingen en hoe bereiken we dat op een verantwoorde wijze?

Een Actuaris in Nederland verdient gemiddeld € 4.155 bruto per maand.
Zoals uit de taakomschrijving al af te leiden valt, verdient een Financial Risk Manager meer. Gemiddeld € 4.830 bruto per maand.
SimonV
2 jaar geleden
Anna95
2 jaar geleden
Top bedankt