Mag een kassière het haar los laten hangen? Dat kan een hoofd kassière toch niet verplichten?

Vriendin van mijn Vriendin, moet haar haar in staart als kassière, ik zeg staat nergens ben je niet verplicht. Ze wordt daar onzeker van. Hoogvliet, AH Jumbo, dat moet toch één pot nat zijn.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
6.5K
ronron1212
2 jaar geleden
Wekt ze bij AH en Jumbo
Inekez1
2 jaar geleden
Volgens mij is het niet verboden om te werken met het haar los, maar wel met haar (of kleding) dat voor onveilige situaties kan zorgen. Te lang haar kan in de lopende band vast komen te zitten. En haar dat als een soort oogkleppen langs het hoofd hangt, ontneemt het zicht van de kassamedewerker op de omgeving. De kassamedewerker moet zowel de lopende band rechts als links (en de klanten) in de gaten kunnen houden zonder elke 2 seconden met het hoofd te draaien.
tinus1969
2 jaar geleden
Als je onzeker wordt van haar dat vastzit in een staart, ga je een zwaar leven krijgen.

Antwoorden (1)

Het is zeer goed mogelijk dat dit niet mag. De werkgever kan wel degelijk de hoofdkassière opdragen dit aan degenen die zij leiding geeft op te leggen. In beginsel valt het onder de aanwijzingsbevoegdheid van de werkgever om eisen te stellen aan kleding en andere uiterlijke kenmerken van diens werknemers. Daaronder valt het wel of niet toestaan van het dragen van bepaalde sieraden, voorschriften voor haardracht, et cetera. Het wordt gezien als behorend tot de arbeidsvoorwaarden.

Jouw vriendin zal de huisregels voor medewerkers van de supermarkt(en) waar zij een arbeidscontract heeft erop na moeten lezen. Zo staat er bijvoorbeeld in die regels van de Jumbo:

2.5 Persoonlijke verzorging en hygiëne Jij bent het visitekaartje van de winkel en dient daarom zorg te dragen voor je persoonlijke verzorging en hygiëne. Daarom moet(en):
- je kleding en/of bedrijfskleding schoon zijn;
- je kleding of make-up geen aanstoot geven;
- je haar goed verzorgd zijn en [!!!] bij lange haren deze in een staart gedaan worden;
- je handen en nagels schoon zijn, kunst- en plaknagels zijn alleen toegestaan mits ze je werk niet belemmeren en onopvallend zijn;
- je verplicht je handen na gebruik van het toilet goed met water en zeep wassen;
- je eventuele sieraden niet opvallend zijn (geen opzichtige armbanden, horloges, etc).
Amadea
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Dat Jumbo het voorschrijft wil niet zeggen dat dat ook mág.... Daarom deze bron als aanvulling:
https://www.arbeidsrechter.nl/kleding-voorschriften-werknemers-gezag-aanwijzingen/#:~:text=Naast%20kleding%20kunnen%20er%20andere%20uiterlijke%20eisen%20gesteld%20worden%2C%20zoals%20het%20wel%20of%20niet%20toestaan%20van%20het%20dragen%20van%20bepaalde%20sierraden%2C%20voorschriften%20voor%20haardracht%2C%20etc.