Mag een privé beveiliger aan de binnenkant van je jas fouilleren?

Mag een privé beveiliger die toestemming heeft van het bedrijf waar ik werk om te fouilleren ook aan de binnenkant van mijn jas zitten en aan de binnenkant van mijn capuchon ?

Aan de buitenkant kan ik nog begrijpen, maar aan de binnenkant vind ik een beetje viez vooral in de corona tijd.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Wat betreft het publiek recht is fouilleren geen bevoegdheid van de beveiligingsmedewerker, Alleen in zeer specifieke en goed omkaderde situaties kan een beveiliger deze bevoegdheid wel krijgen op basis van het privaat recht. In dat geval moet deze bevoegdheid ook in de huisregels,het bedrijfsreglement of iets soortgelijks zijn opgenomen. Je moet dus kunnen nalezen in de afspraken die jouw bedrijf met de werknemers heeft of het rechtmatig is dat de beveiligingsmedewerker fouilleert.
. . .
Willekeurig bronnen:

https://hetccv.nl/onderwerpen/high-impact-crimes/hic-preventiewijzer/geweld/fouilleren-en-visiteren-bij-ingang-horeca/:
Beveiligers mogen alleen een privaatrechtelijke oppervlakkige veiligheidsfouillering (POV) uitvoeren. Een POV is het oppervlakkig aftasten van kleding na toestemming van de bezoeker om voorwerpen op te sporen die een risico vormen voor de veiligheid in een gelegenheid. Denk hierbij aan wapens, drugs en andere verboden middelen. Onderzoek in de kleding of aan het lichaam mag niet worden uitgevoerd door een horecabeveiliger. Alleen opsporingsambtenaren hebben deze bevoegdheid.

https://www.kcev.nl/toegangscontrole-mag-er-gefouilleerd-worden/:
De POV bestaat uit het oppervlakkig aftasten van de kleding en heeft tot doel het weren van voorwerpen die de veiligheid negatief kunnen beïnvloeden.
De controle dient zich dus te beperken tot de oppervlakte. Onderzoek aan het lichaam past niet binnen deze vorm van fouillering.
Toegevoegd op 03 oktober 2021 10:47: tekst
Amadea
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Aan de ene kant snap ik de minnen niet, aan de andere kant zou het handig zijn iets van een bron te verstrekken van de stellingen die je doet.