Is het normaal dat ik voor mijn stage moet betalen, en dat ik er totaal geen vergoeding voor krijg?

Ik doe beveiligers opleiding en nu moet ik bijna 200 euro betalen om mijn stage te kunnen beginnen. In deze tijd kan ik niet even 200 euro ophoesten.
Is het normaal dat ik voor mijn stage moet betalen? En dat ik er totaal geen vergoeding voor krijg? Is er iets waardoor ik toch kan betalen en gewoon kan stage lopen?

Ik bedoel het is toch van de zotte, ze zouden mij moeten betalen voor het harde werken tijdens de stage! Mensen die 200 euro echt niet kwijt kunnen, kunnen dus ook geen stage lopen... Echt gek!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K
Ritsuka
3 jaar geleden
Wat vind je school hiervan?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Die zegt dat het mijn probleem is, het is tenslotte mijn stage... Niet veel geluk dus
Utrecht
3 jaar geleden
Is dit bij alle stageplekken van deze opleiding zo (dat je als stagiair moet betalen).
Was dit bekend bij aanvang van de opleiding? Of had je het kunnen weten?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit was niet bekend bij aanvang. Ook op de site van de school stond hier over niks beschreven. De andere jongeren van mijn opleiding kunnen niet op stage vanwege corona, dus die vraag zou ik niet kunnen beantwoorden
Inekez1
3 jaar geleden
Waarvoor moet je precies betalen? Als het gaat om specifieke kleding en schoenen en/of persoonlijke attributen die je nodig hebt voor het werk, dan is het vrij normaal dat je die zelf moet aanschaffen. Dat is bij andere opleidingen ook zo. Dergelijke kosten voor je stage vallen onder je studiekosten. Als je na je opleiding als beveiliger aan het werk kan dan heb je deze spullen of kleding alvast. Dat je geen vergoeding krijgt voor je stage is ook niet uitzonderlijk. Hoewel jij ook werk verricht voor het bedrijf waar je stage loopt, moet er ook iemand van het bedrijf jou begeleiden. Dat kost het bedrijf tijd en geld. Stage is leren, zodat je ná je opleiding betaald werk kunt doen. Studeren kost nou eenmaal geld. Helemaal niet zo gek dus. Wel vervelend natuurlijk als je er niet op had gerekend en nu voor onverwachte kosten staat.
Amadea
3 jaar geleden
Is het wel een betrouwbare stageplek? Er wordt zoveel internetfraude gepleegd dat het mij niet zou verbazen dat jij - als je hierop in zou gaan - je geld kwijt bent maar geen werk krijgt.
Castle
3 jaar geleden
Ik zou denken dat je normaliter (hoewel het niet verplicht is) een stagevergoeding zou moeten krijgen. Daarnaast zou je dan ook gratis kunnen werken. Wat gaat het bedrijf doen met het geld dat je moet betalen?
MarBet
3 jaar geleden
Het kan zijn dat je in aanmerking komt voor Stichting Leergeld. Dit is bedoeld voor studenten die zelf niet de middelen hebben om bepaalde studiekosten te betalen. Je zou daar eens naar kunnen vragen. Het is te kort door de bocht als je docenten zeggen dat het jouw probleem is. Ze zullen je uiteindelijk toch ook moeten helpen om een stageplek te vinden. Dat je geen vergoeding krijgt is heel normaal.

Antwoorden (1)

Het is niet normaal, maar kan wel. Als het bedrijf berekent dat ze meer geld kwijt zijn aan begeleidingskosten dan dat een onervaren kracht hen oplevert, kunnen ze kosten in rekening brengen.
.
Tijdens de stage is de werkgever wettelijk niet verplicht een stagevergoeding te geven. Behalve als het in de cao voor het bedrijf staat. Bij leerbanen is het wel normaal dat de student betaald wordt. Er is een minimumloon voor studenten met een bbl-opleiding.
Voor de CAO particuliere beveiliging hoeft in ieder geval geen stagevergoeding gegeven te worden.
SimonV