Hoe komen mensen zonder opleiding, maar wel met basisdiploma aan de bak?

Er zijn zonder twijfel mensen die nooit een beroepsopleiding hebben gevolgd. Hoe komen dit mensen aan een baan wat redelijk betaald?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Snuffel
13 jaar geleden
Mét diploma lukt het soms ook niet... helaas. Heb inmiddels 2 academische titels en werk als postbode...

Antwoorden (10)

ik bijvoorbeeld pakte alles aan wat een ander te min was. ook nu tijdens de 'crisis' is er werk genoeg, je moet je er gewoon niet te goed voor voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanpakken van werk wat zich aandient en heel goed werkgedrag, zodat je opvalt. En tijdig een nieuwe baan zoeken en aanvaarden. Op deze wijze doe je veel ervaring op en redt je het echt in de maatschappij met uiteindelijk een goed betaalde baan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezelf opwerken.

Een beroepsopleiding hoeft geen garantie te zijn voor een juiste werkhouding. Je kunt de capaciteiten wel hebben, maar bijvoorbeeld geen mogelijkheden hebben gehad om deze tot uiting te laten komen.

Juist iemand die zich op een andere manier bewijst, door bijvoorbeeld in het magazijn te beginnen, kan zich telkens opwerken en uiteindelijk directeur worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het laatste stukje van je vraag zit 'm een beetje het probleem : "wat redelijk betaald".

Ik heb wel een opleidig (zorg) maar wilde daar niet meer in werken, dus dan begin je eigenlijk ook weer met niets.

Heb bij een uitzendbureau mezelf aangemeld en binnen 14 dagen was ik aan het werk als schoonmaakster, maar ja, redelijk betaald ? Nee dat niet, maar dat komt langzamerhand wel weer, ik heb werk wat je ik leuk vind en het grappige is dat ik wel weer kan groeien in salaris :)

Er zijn banen genoeg waar je kan beginnen zonder specifieke opleiding en evt kan doorgroeien , opleidingen kan gaan volgen enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezelf goed presenteren.
Niet te veel eisen stellen.
Initiatief tonen en nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland is het nog steeds ook mogelijk om van krantenjongen miljonair te worden.
Wie niet te beroerd om alles aan te pakken. Kan bogen op ervaring. En werkgevers betalen ervaring.
Tenslotte: je kan je ervaring ook nog omzetten in een soort gelijkwaardigheidscertificaat. Er is een site voor, dat moet iemand anders maar weer bedenken. kan er niet opkomen.

Na eenpaar jaar werken, je verstand gebruiken, kan je al op niveau van een beroepsopleiding zitten. Een cursusje af en toe, staat ook goed op het cv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+. Neem aan dat je `ervaringscertificaat`bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat bedoel ik.
http://www.evc-centrum-nederland.nl/index.php?osadcampaign=google&gclid=CJWpx5Cys6ICFUE43goda1fe7g
IK.
Was spijbelaar kampioen op school. Begonnen op de Havo toen naar Mavo toen naar LTS met hakken een diploma gehaald 2 keer blijven zitten. Mijn ouders dachten dat ik voor galg en rad zou opgroeien. (Nee haalde geen ongein uit maar speelde dagen met mijn commodore 64)

Na school ben ik gelijk naar het korps Mariniers gegaan en daar heeft men wat dicipline eringestampt. Toen 2 jaar internationaal gewerkt.

En dan rol je na je diensttijd in een baantje en val je op en groeit een plekje dus werd ik gevraagd door een ander bedrijf etc etc. Heb natuurlijk wel aardig wat cursussen gedaan.

Nu werk ik op HBO niveau in de P&O met een LTS opleiding.

1 ding is wel belangrijk. je moet soms wel op het juiste moment op de juiste plaats zijn.
En wees niet bang, Als een job je ideaal lijkt profileer je dan ook zo aan een potentiele werkgever. Zeg gewoon dat jij gewoon de persoon bent en dat je 100% gaat etc etc. Wees enthousiast.
En tja een goede babbel is natuurlijk ook belangrijk.
Zorg ook dat je naam genoemd wordt in het bedrijf.
Schrijf eens wat in het personeelsblad, neem deel aan projecten. Zorg dus dat men weet dat je veel doet en betrokken bent.

En dan en beetje geluk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je komt aan de bak door alles te willen aanpakken en vooral te zeggen dat je ook bereid ben om de voor het bedrijf gewenste trainingen en opleidingen naast je werk te doen.

Zo ben ik in de IT gegroeid met alleen een middelbare school diploma.
Kennis en salaris zijn nu voor mij op HBO+ niveau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben begonnen via het uitzendbureau categorie 'alles aanpakken' , en dan pikken ze binnen bedrijven vanzelf op dat je meer in je mars hebt dan koffie zetten en brieven typen. Zo heb ik me altijd heel aardig gered, en ben uiteindelijk zelfs tot HBO-niveau gekomen op de abonnementenadministratie van een tijdschriftenuitgeverij. Lang geleden, want inmiddels doe ik al jaren geen fulltime betaald werk meer, en voor tijdelijke parttime baantjes en vrijwilligerswerk liggen de eisen heel anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet teveel eisen stellen en onderaan beginnen! Als je dan hard werkt en inzet toont zul je vanzelf hogerop komen.

En natuurlijk is ervaring ook zeer belangrijk, dus in het vervolg makkelijker om te solliciteren naar een andere baan..