Wanneer is het geoorloofd, of algemeen geaccepteerd om ziek te melden om mentale redenen?

Een vriend van me werkt in het onderwijs. Elk jaar tegen het einde van het schooljaar lukt het hem niet meer om de motivatie op te brengen om te werken.
Hij weet dat hij niet optimaal meer kan presteren, waar zijn leerlingen mogelijk de dupe van worden. Hij gaat met zoveel tegenzin naar zijn werk, dat hij kleine kwaaltjes begint te krijgen, zoals keelpijn, hoofdpijn etc. Verlofdagen kan hij niet zomaar opnemen.
Is het geoorloofd (of zelfs verstandig) om je in zo'n situatie ziek te melden?
Hoe 'moe' moet je mentaal zijn om je ziek te mogen melden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je structureel de tijd tot je volgende grote vakantie niet vol kunt maken zonder kwalen te krijgen door bijvoorbeeld de werkdruk, moet je niet doorwerken en niet ziekmelden, maar serieus nadenken over een carrièreswitch.

Het beste antwoord

Ik werk ook in het onderwijs en inderdaad: die laatste weken zijn dodelijk.
Het hoort echter erbij, en er staat een superlange vakantie tegenover.
Ikzelf vind het niet geoorloofd om je ziek te melden wanneer je keelpijn of hoofdpijn hebt.

Ziekmelden doe je wanneer je OF lichamelijk echt ziek bent: migraine, 39 graden koorts, OF psychisch de zaken niet meer op een rijtje hebt.

Als ik jouw verhaal lees denk ik dat het laatste, psychische redenen, geldt voor jouw vriend.
Maar: Wanneer het hem ieder jaar overkomt, is het misschien beter om eens verder te gaan kijken dan het onderwijs. Want dan is het onderwijs misschien niet zijn ding.
Ook tegen het einde van het schooljaar hebben je kinderen je nodig, bovendien is het belangrijk om zo'n schooljaar fijn samen met de kinderen af te kunnen sluiten.
Daarbij is het voor de collega's heel vervelend om een collega-leerkracht te hebben die het steevast de laatste schoolweken af laat weten. Hoe rottig hij zich ook voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus; het lijkt me voor kinderen niet leuk om het schooljaar zonder je meester of juf af te sluiten. het kan een leuke periode zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Moniek!

Andere antwoorden (5)

In di esituatie zou ik zeggen: Zoek een andere baan. 'Het einde van het jaar' is ook maar een mentale grens. Het is natuurlijk gewoon allemaal tussen de oren dat het werk zwaarder zou worden aan het einde van het jaar.

Als hij vind dat hij niet van September tot midden juli kan werken (Behalve uiteraard gewone schoolvakanties) moet hij een andere baan zoeken. Ik vrees echter dat hij daar dezelfde problemen zou ontwikkelen. In veel banen wordt nl minsten veen hard gewerkt...

Toegevoegd na 1 uur:
Het is niet geoorloofd. Iedereen moet gewoon werken voor het geld. En als je je baan niet aan kan, moet je gewoon een andere baan zoeken. Eenmalig te veel strees alla, maar elk jaar.. Danm moet je een andere baan zoeken, en je niet ziek gaan melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het huidige onderwijssysteem is buitengewoon inspannend voor het personeel.
Wat je signaleert zijn de eerste tekenen van Overwerkt zijn, in aanloop naar de burnout. Een burnout moet je beslist niet willen.
Ik zou mij, in deze conditie, met recht en reden ziek melden. Niemand heeft er iets aan als hij zo blijft doorfunctioneren, de school al helemaal niet. Het kan buitengewoon lang duren eer iemand van een burnout is hersteld. En nu kan hij met een paar weken weer fris als een hoen zijn.

Toch zou ik, als ik hem was, ook wat begeleiding zoeken voor de problemen die hij in zijn werk ervaart. Daar moet een oplossing voor komen, dat is het eerste waar hij aan moet werken, zodra hij een beetje lichamelijk is uitgerust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet geoorloofd en zelfs asociaal iedereen is weleens moe en ongemotiveerd,of kan niet optimaal meer presteren ,juist in het onderwijs met hun vele vakanties is dat de grootst mogelijke onzin. alle 6 tot 8 weken even vakantie tussendoor studiedagen ,schoolreisjes en andere ontspannende activiteiten en dan de zou de laatste periode te lang zijn, wat een flauwekul,laat die persoon eens een baan zoeken waar echt gewerkt moet worden en dan maximaal 25 dagen vrij, per jaar kijken of er dan nog iets te zeuren is over moe zijn aan het einde van het jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nounou, jij doet het nu voorkomen alsof het onderwijs een soort luilekkerland is!
Vergeet niet dat je die lekkere lange vakanties allemaal moet zien te compenseren in de tijd dat de school open is.
Werkdagen van 10 uur of meer zijn heel normaal.
Studiedagen en schoolreisjes zijn geen 'ontspannende activiteiten', integendeel! Laat mijn maar liever voor de klas staan, al is (in mijn geval) fulltime voor een groep staan van 30 allochtone kinderen met een taalachterstand en diverse gedragsproblemen echt geen luizenbaantje.
Zeker niet nu alle extra handen in de klas zijn wegbezuinigd.
Als je schrijft: 'Laat die persoon eens een baan zoeken waar ECHT gewerkt moet worden', doet me dat pijn.
Ik houd absoluut geen pleidooi voor de persoon waar de vraag over gaat (lees mijn antwoord maar) maar voor een luizenbaantje moet je echt in een andere richting zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oribatei raad ik aan om eens mee te lopen in een klas met 30 kinderen voor 1 week. Ik denk dat je niet weet waar je het precies over hebt en ziet alleen de vele vakanties die de leerkrachten hebben. Je rekent dan de uren die ze besteden aan voorbereiding, nakijken etc. voor het gemak maar even niet mee als werktijd. Ik kan me voorstellen dat als je erg oppervlakkig kijkt het allemaal geweldig lijkt. Wel eens geprobeert om 30 kinderen bij elkaar te houden en de aandacht voor de inhoud als ze een dagje op schoolreisje gaan? Als verantwoordelijke voor een ander zijn kinderen? Met kinderen die tegenwoordig met regelmaat veel minder respect hebben voor de docent?
Ik geef het je te doen (en ik kom zelf niet uit het onderwijs maar kijk en spreek wel vaker met mensen uit het vak).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is dit antwoord niet goed. Ik ga mee met de redenering van skusme. Hoewel ik zelf geen werk in het onderwijs heb weet ik wel wat het is met een groep kinderen te werken...en dat zijn dan nog activiteiten waar de kinderen zelf voor kiezen en dus enthousiast voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou vooruit dan maar ,ik maak werkweken van minimaal 50 uur(mijn langste werkdag was 21 uren werken met 1 uur pauze) in een tropische omgeving minimaal 29 graden en een luchtvochtigheid van 75 % .Ben ik nu ook zielig omdat dat de omstandigheden zijn waarin ik mijn werk moet doen,kom op zeg, zeur niet zo je hebt zelf gekozen voor een baan en als je dat niet bevalt zoek dan wat anders maar ga niet op de kosten van de gemeenschap je vakantie verlengen, ook ik heb kinderen begeleid op kampen en of schoolreisjes,en ik heb dat nooit als zwaar of moeilijk ervaren en als je dat wel als te zwaar ervaart zit je in het verkeerde vak. Het is voor mij overduidelijk dat de persoon waar de vraag over gaat een manier zoekt om op kosten en over de ruggen van collega's zijn vakantie te verlengen .
Ik heb overigens wel respect voor leerkrachten die hun werk goed doen ,maar die zijn in dit land erg zeldzaam aan het worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt helemaal geen respect voor leerkrachten die hun werk goed doen, dat geef je overduidelijk in je antwoord aan.
De discussie gaat niet over het feit of leerkrachten 'zielig' zijn. Het gaat over jouw gebrek aan respect voor het beroep van leerkracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het probleem is dat er bijna geen meer zijn die mijn respect verdienen, en daarbij ben ik niet degene die deze nutteloze discussie gestart is ik heb mijn antwoord gegeven zoals ik dat zie ,nl in dezelfde strekking als je eigen antwoord dat het niet juist is om in de ziektewet te gaan als je je moe voelt . En dat de persoon waar het over gaat beter een ander beroep kan kiezen. Dan komen er verhaaltjes hoe zwaar het onderwijs wel niet is . Ieder beroep heeft zijn zware en minder leuke kanten en het onderwijs komt niet voor op mijn lijst met zwaar werk .
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Je werkt zeker zelf niet in het onderwijs? In vakanties moet je ook gewoon lessen voorbereiden etc, ook tijdens studiedagen en schoolreisjes is geen vakantie maar ben je verantwoordelijk voor je leerlingen
Als de man zo moe is dat hij niet niet of nauwelijks zijn werk kan doen telkens tegen het einde van het jaar , dan zou je zeggen dat hij dan opgebrand is ! Dan lijkt het mij niet verstandig om les te geven , en zou zich ziek moeten melden ! Maar dan gaat men zich wel afvragen of de man wel geschikt is voor dit werk lijkt mij !?!?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad hem aan om serieus te gaan onderzoeken wat maakt dat dit ieder jaar aan het einde speelt.
Hij zal mogelijk anders met zijn werk om moeten leren gaan gedurende het gehele jaar. Hij geeft veel energie aan zijn werk en doceert dat onvoldoende.
Als dit al langer zo gaat, vindt hij het onderwijs blijkbaar wel heel erg leuk. Anders ga je daar niet weer naar terug na je vakantie, terwijl je weet dat het je zoveel energie kost. Ik kan me voorstellen dat het onderwijs een geestelijk zwaar beroep kan zijn. Het is verstandig om eens op een rijtje te gaan zetten wat maakt dat dit hem steeds gebeurd. Ziekmelden aan het einde van het jaar levert geen verbetering op maar is een tijdelijke vlucht tot het jaar daarna. Zijn leerlingen zijn het waarschijnlijk aan het einde van het jaar ook goed zat en daarvan wordt ook niet geaccepteerd dat ze zich dan ziekmelden.
Praat er eens over met de huisarts of een coach.
Het gaat hier naar mijn mening niet om een ziekte maar om het omgaan met zijn energie gedurende het jaar.