Hoe wordt je architect als je HAVO hebt gedaan?

Ik heb vorig jaar mijn HAVO-diploma gehaald met als profiel economie & maatschappij (met wiskunde A en zonder natuurkunde of scheikunde, vakken die ik achteraf gezien misschien beter wel had kunnen kiezen) en ben eigenlijk benieuwd of ik uiteindelijk architect kan worden met het profiel wat ik heb gekozen. Ik heb namelijk wel dingen gelezen over dat je dan eerst een opleiding hbo-bouwkunde kan volgen, en daarna nog een master kan doen aan een universiteit, maar vraag me af of dit kan met mijn profiel, aangezien natuurkunde me toch vrij belangrijk lijkt in de architectuur.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.3K
Antoni
3 jaar geleden
Heb je misschien nog iets aan de informatie op deze website https://www.nationaleberoepengids.nl/architect#opleidingen ? "Hoe word je een Architect? Om Architect te kunnen worden kan men ofwel een studie Bouwkunde volgen aan een Technische Universiteit en daarna middels een Master zich specialiseren, ofwel op de Kunstacademie een opleiding Architectuur gaan volgen. Met beide diploma's kan men uiteindelijk opgenomen worden in het register voor Architecten. Alleen bij inschrijving in dit register kan men zich wettelijk Architect noemen."
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@maartje2003, Inderdaad zolas @Antoni schrijft; een studie volgen die de mogelijkheid geeft om na aanmelding opgenomen te kunnen worden in het register voor architecten. Je kunt niet afstuderen als architect.

Antwoorden (1)

Je kunt naar een Hogeschool om daar Bouwkunde te studeren. Het profiel EM is daar volgens de toelatingseisen goed voor, zónder verplichte vakken. Nadat je daarin bent afgestudeerd kun je bijvoorbeeld als bouwkundig tekenaar of assistent-architectonisch ontwerper bij een architectenbureau aan de slag.

Wil je volledig de touwtjes in handen hebben als het aankomt op het ontwerpen van nieuwe gebouwen dan zou je daarna de universitaire vervolgopleiding kunnen doen. De studie Bouwkunde is voor afgestudeerde hbo-bouwkundigen in een verkort traject te volgen aan één van de Technische Universiteiten.
Amadea