Mag een klant mij al zijn boodschappen laten pakken?

Ik werk bij dirk, en laatst kwam er een klant naar mij toe. Ze vroeg mij om een ietz te zoeken wat er niet was. Vervolgens vroeg zei aan mij om van alles te pakken (Rijst, ijsblokjes, 3 pakkeb melk, etc.) Dus met andere woorden, zowat haar hele boodschappenlijstje. Nu is mijn vraag, mag dit wel? Mijm ouders zeiden dat als ik weiger, ik ontslagen word.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.1K
tinus1969
3 jaar geleden
Wat zegt je teamleider?
marjolein55
3 jaar geleden
Vraag het ten 1e aan je teamleider,want volgens mij kunnen ze je daar niet om ontslaan.Je bent voor de winkel aan te vullen of voor de kassa ,en niet als winkelbediende die alles maar voor een ander moet pakken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@shriki, of je ontslagen kunt worden weet alleen de manager van de super Dirk. Misschien is deze klant zeer eenzaam in deze Coronatijd en was deze blij een beetje aanspraak te hebben met een jonge persoon. Misschien doen haar handen pijn of heeft zij slechte ogen. Je kunt ook vriendelijk zeggen: het spijt mij mevrouw, ik help u graag, maar ik moet nu verder met mijn andere werk. Of iets dergelijks. Breng het tactisch en vriendelijk.
Bespreek het met de leiding, niet onderling met jouw collega's, dan wordt het vaak geroddel. Deze klant kan een bekende zijn.
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Vraag eerst aan je leidinggevende wat je in dit soort gevallen moet doen.
Maar in het algemeen geldt, dat je werkelijke werkzaamheden, in wat voor beroep dan ook, niet alleen bestaat uit activiteiten die in je werkbeschrijving staan. En van iemand, die in een winkel werkt, mag enige klantvriendelijkheid worden verwacht. Klantvriendelijkheid heb je wel getoond, door uit te zoeken of het eerst gevraagde artikel aanwezig was en vervolgens de klant ook met de andere boodschappen te helpen.
In supermarkten zijn de meeste klanten zelfredzaam. Zij vinden hun weg snel in een supermarkt en ook de spullen die ze nodig hebben. Maar er is een kleine groep klanten, die om verschillende redenen, wat hulp nodig hebben bij hun boodschappen. De meeste supermarkten hebben geen personeel in dienst, die als "boodschappenhulp" zijn aangesteld, dus de hulpvraag komt bij de medewerkers op de winkelvloer terecht.
Maar je leidinggevende zal moeten aangeven hoever je mag gaan.
SentWierda
3 jaar geleden
Ga het niet meteen hogerop zoeken bij je teamleider
Je kunt proberen er via een gesprekje met de klant achter te komen waarom die klant dat vraagt. Is er lichamelijk ongemak? Is het onzekerheid over de vindbaarheid van alle producten (elke supermarkt is anders ingedeeld,...)? Wil de klant graag zoveel contactmogelijkheden in de supermarkt? Zijn er psychische redenen?
Vrijwel altijd worden dit soort vragen opgelost met een goede/betere communicatie. Overleg met de teamleider kan altijd nog.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Shriki wil weten of bij weigering van zoveel hulp ontslag kan volgen. Voor dat antwoord zal hij toch bij de leiding moeten zijn. Dat heet niet het hogerop zoeken, dat is de juiste info vergaren bij de juiste persoon.
SentWierda
3 jaar geleden
De juiste informatie vergaren bij de juiste persoon: in dit geval de klant.
Als je naar de teamleider stapt, moet je toch eerst kennis van zaken hebben. Moet je weten waar je het over hebt. Moet je iets meer weten van de beweegreden van de klant..
Een teamleider zal dan ook reageren met::heb je je best gedaan meer te weten te komen over wat hier aan de hand is?
Bovendien: een vakkenvuller zal, nee moet klantgericht zijn. In de meeste supermarkten is dat zeker het geval.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De juiste info vergaren of er ontslag kan volgen bij weigering de gehele boodschappenlijst van een klant af te werken doe je dus bij de teamleider. Daar gaat de vraag over.
De teamleider bepaalt hoe te handelen in bepaalde gevallen. Hoe moet en mag ik handelen in gevallen dat een klant een vinger vraagt en daarna de hele hand.

Antwoorden (1)

JA, vragen mag een klant dat altijd. Het hangt van jouw klantvriendelijkheid af of je het ook allemaal doet. Als je positief bent ingesteld siert dat zowel jou als je supermarkt. En denk ook eens aan de mensen die wat minder beweeglijk zijn, een beetje klein zijn en ergens niet bij kunnen, soms een beetje in de war zijn en de logica in de opstelling niet helemaal door hebben. Ik ben zelf 76 en klim wel eens in een rek om iets te pakken voor een andere oudere (of jongere); We zijn niet allemaal het zelfde; we kunnen niet allemaal het zelfde. We kunnen elkaar wel helpen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik vind je antwoord wel een positieve benadering maar @Shriki wil weten of weigering eventueel ontslag het gevolg kan zijn. Is de eis dat er een bepaald aantal collis in een bepaalde tijd in de vakken geplaatst moet worden door de vulploegmedewerker of is er genoeg ruimte voor "wij helpen u graag". En heeft dat voorrang op vullen.
Vragen van een klant om iets te pakken is natuurlijk niet hetzelfde als gelijk de boodschappenlijst afwerken.