Mijn werkgever weigert mijn verlof omdat ik geen reden opgeef, mag dat wel?

Ik heb vorige week een week vrij gevraagd via onze werk app. Bij reden zet ik altijd een "." neer. Vandaag kreeg ik een appje dat mijn verlof niet werd goedgekeurd zonder reden. Mogen hun dit zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.6K
Ritsuka
3 jaar geleden
dat mag, als het erg druk is kan het afgekeurd worden.
TurfGraver
3 jaar geleden
Bij goed keuren hoort ook de mogelijkheid van afkeuren.
Een reden zou (voor beide partijen) een vorm van communicatie kunnen zijn.
Thecis
3 jaar geleden
@Ritsuka
Je mag niet afwijzen o.b.v. dat er geen reden is opgegeven.
Je mag een verlof weigeren als er zwaarwegende bedrijfsbelangen spelen. Het niet opgeven van een reden bij de aanvraag van verlof valt daar niet onder.
paulus811
3 jaar geleden
Het gaat de werkgever niets aan waarom je verlof aanvraagt, behalve als dat bijzonder verlof is waarvoor geen vakantierechten worden ingeleverd.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Je zegt twee verschillende dingen. Je werkgever weigert jouw verlof. Dat mag, als hij daarvoor een goede reden heeft, en dat aan jou meldt. En je zegt dat jij geen reden voor je verlofaanvraag geeft. Die hoef je niet te geven aan je werkgever. Je werkgever mag je geen verlof weigeren met als reden dat jij geen reden opgeeft waarom je verlof wilt hebben.

Het beste antwoord

Je bent niet verplicht een reden op te geven. Al zullen er doorgaans weinig redenen zijn om hier geheimzinnig over te doen.

Reden of geen reden: een werkgever mag een verlofaanvraag alleen weigeren als dat leidt tot een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering. Dat is niet snel het geval. Bovendien moet de werkgever toelichten waarom hij de aanvraag afwijst. "Het kan niet" of "er is onvoldoende personeel" is in principe onvoldoende. Dan moeten er wel extra redenen zijn, zoals bijvoorbeeld de onmisbaarheid van de werknemer. Hoe belangrijker je reden is, hoe meer de werkgever z’n best zal doen je ook bij onmisbaarheid verlof te verlenen.
SimonV