ik heb me altijd al iets afgevraagd waarom heb je oud Grieks nodig voor sommigen banen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
ronron1212
4 jaar geleden
Welke banen dan?

Antwoorden (2)

Veel wetenschappelijke benamingen (o. a. organen, planten, dieren) zijn afgeleid van Grieks en/of Latijn.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Ja en dus dan is het antwoord?
In de exacte en medische wetenschap kom je héél veel woorden tegen die hun oorsprong vinden in het oude Grieks én Latijn. Als je dus kiest voor een exact of medisch vak kan je bijna niet zonder de klassieke talen. Ook andere beroepen (taalkundigen, filosofen en historici) kunnen niet zonder de klassieke talen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
+ duidelijk antwoord
Quidplura
4 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar. Als je kiest voor een medisch of exact beroep kom je inderdaad Griekse en Latijnse termen tegen. Deze zul je inderdaad moeten leren, maar er is geen enkele reden om hiervoor vijf of zes jaar lang Latijn of Oud-Grieks te hebben geleerd. Zeker de grammaticale kennis heeft geen enkel nut. Bovendien bestaat een groot deel van de lessen Latijn en Grieks uit kennis van de oude culturen. Ook die kennis heb je niet nodig. Bij de andere beroepen die je noemt, is het erg afhankelijk van de richting die je kiest. Ik heb zelf geschiedenis gestudeerd, als je je niet specialiseert in Oude of Middeleeuwse geschiedenis heb je echt geen Latijn of Grieks nodig.