Kan ik als onderwijsassistente in het basisonderwijs starten met een spw3 kinderopvang diploma?

Ik zou graag al willen starten in het basisonderwijs. Wat moet ik aanvullend volgen om een erkend diploma te hebben als onderwijsassistente? Hebben jullie suggesties. Voldoet een thuisstudie?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
9K
MarBet
4 jaar geleden
Heb je al eens nagevraagd bij een roc in hoeveel tijd je na spw3, de opleiding onderwijsassistent kunt halen? Ik weet niet hoeveel overlap de opleidingen hebben, maar ik vermoed dat je het wel versneld kunt doen. Je kunt ook nog kijken of de opleiding in bbl wordt aangeboden, dan kun je een leerwerkplek zoeken als onderwijsassistent en dus 4 dagen aan het werk en 1 dag naar school.

Antwoorden (1)

Volgens de informatie op de site van de Rijksoverheid zijn er 2 mogelijkheden om onderwijsassistent te worden:

"Opleiding onderwijsassistent of klassenassistent

Er zijn 2 mbo-opleidingen tot onderwijsassistent:

onderwijsassistent als onderdeel van de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk (niveau 3);
opleiding ‘onderwijsassistent’ (niveau 4).

De opleidingen tot onderwijsassistent zijn ook geschikt als u klassenassistent wilt worden.
U kunt de opleidingen volgen bij een Regionaal Opleidingscentrum (ROC). Tijdens de opleiding krijgt u beroepsgerichte vakken, zoals pedagogische begeleiding, begeleiding van onderwijsprocessen en didactische ondersteuning."

SPW kinderopvang is dus niet de geschikte richting om onderwijsassistent te worden.
Mijn advies is: informeer bij de SPW-opleiding die je gevolgd hebt. Ik denk dat je in een relatief korte tijd daar die opleiding kunt volgen, omdat je al SPW3 hebt gedaan en onderwijsassistent een andere richting is binnen diezelfde opleiding.
Zie ook de bron.
.
Thuisstudies bestaan ook (wel met verplichte stages, bijv. bij NTI en LOI. In de tweede bron is te lezen dat er een verkorte, 14 maanden durende opleiding (inclusief stage) is voor degenen die een MBO-diploma pedagogisch medewerker kinderopvang hebben dat niet langer dan 8 jaar geleden is behaald.
Computoon