Mijn werkgever wil mijn contract ineens verlagen, omdat ik niet aan mij uren kom. Mag dit?

Ik werk sinds 2,5 maand in de zorg, zonder diploma's. Ik wordt het eerste half jaar alleen op de korte diensten ingewerkt, wegens geen ervaring. Ik heb van te voren aan gegeven dat ik mijn andere baan van 16 uur erbij zouden houden, op 2 vaste dagen, wegens het anders missen van teveel inkomsten. In mijn nieuwe baan heb ik een contract van 18 uur. Nu wil mijn werkgever mijn contract veranderen naar 10 uur, omdat ik niet genoeg uren kan draaien om aan die 18 te komen. Hierdoor krijg ik teveel min uren en zou ik volgens hem aan het einde van het jaar geld terug moeten betalen. Wie kan mij meer vertellen over mij rechten in deze?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

In de basis: Contract = contract. Daar moeten beide partijen zich aan houden. Oók je werkgever dus. Dus 'zomaar' verlagen, zonder wederzijdse goedvinding, kan niet.

Dus wordt de inhoud van je contract belangrijk.

Indien je proeftijd nog niet is afgelopen, dan kan de werkgever je in principe zonder reden ontslaan. Dan is een lager contract wellicht toch een betere optie voor je.
Ook moet je even goed kijken wat er in je contract staat m.b.t. wannéér je moet werken. Ook jij moet je contract nakomen. Is het je werkgever die de uren bepaald en kun jij bepaalde uren niet werken omdat je op je andere baan aanwezig moet zijn dan kom JIJ je contract niet na. Dan is het billijk dat de werkgever je contract wil wijzigen. Hij had je ook kunnen ontslaan wegens werkweigering.

Dan is er nog wat m.b.t. het einde van de contractperiode. Dan is het contract afgelopen en ligt alles open. Ook het wijzigen van de uren.
Werkt jouw eventuele weigering om het aantal uren te verlagen dan door in het besluit je contract wel/niet te verlengen ? (waarschijnlijk wel) Bekijk dan goed of je in welke situatie je beter af bent.