Kan een werkgever de uurloon van een ondertekende contract aanpassen?

Via een detacheringsbureau heb ik een bijbaan gekregen. Met mijn werkgever heb ik de uurloon nooit besproken, want ik had er wel vertrouwen in dat het goed zou komen. Nou, dat was ook zo gezien de uurloon een stuk hoger was dan die ik kreeg bij mijn vorige werkgever. Een aangename verassing.

Echter heb ik zojuist een mail gekregen waarin staat vermeld dat ik onbedoeld de verkeerde uurloon heb ontvangen. De uurloon willen ze nu per direct terugdraaien en hiervoor moeten ze mijn bevestiging hebben. Helaas is de aangepaste uurloon wel weer lager dan mijn vorige bijbaan. Heel erg vind ik het niet gezien ik het bedrijf en werkzaamheden wel heel leuk vind, maar dit is wel een ondertekende contract en de fout hiervan ligt wel echt bij de detacheringsbureau. Ik ben dus benieuwd wat mijn rechten hierbij zijn en wat jullie adviseren dat ik doe.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Een collega van mij heeft ook iets dergelijks bij de hand gehad. Bij hem mocht dat wettelijk niet zo maar aangepast worden, daar moest hij toestemming voor geven, en uiteraard weigerde hij dat. Gevolg: na afloop van het contract (half jaar) werd het contract niet verlengd. Ik weet niet hoeveel uren jij in je contact hebt staan. Maar als jij niet mee gaat met je baas, heb je kans dat ze je helemaal niet meer oproepen (als je een oproep contract hebt) of dat je na afloop van het contract geen verlenging krijgt. :-( Ik zou kijken of je in ieder geval een afspraak kan maken dat je minimaal hetzelfde gaat verdienen als bij je vorige werk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Ondertussen heb ik ook mijn vader gevraagd en die gaf ook goed advies; onderzoek wiens fout het was. Indien het de fout van de detacheringsbureau was, zou ik weigeren. Maar als het de fout van de opdrachtgever was moet ik een afweging tussen de waarde van de uurloon voor jou persoonlijk en de relatie die je wilt onderhouden met je opdrachtgever. Wat ook naar boven komt in jou voorbeeld. In mijn geval heb ik de detacheringsbureau gebeld om te informeren naar de fout en die zeiden al vrijwel direct dat deze aanpassing een verzoek was van de opdrachtgever. Omwille van een goede relatie met de opdrachtgever ben ik akkoord gegaan met de aanpassing.
ronron1212
4 jaar geleden
Bij een detacheringsbureau ben je in dienst daar heb je een contract mee. Het detacheringsbureau brengt je onder bij een ander bedrijf wat hun daar voor ontvangen is voor jou niet van belang. Zit je niet gewoon bij een uitzendbureau je tekent namelijk een contact bij de opdrachtgever dus bij het bedrijf dat mensen zoekt. Dat is geen detachering
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hmm, het betreft wel een detachering aangezien het ook zo wordt genoemd in het contract. In dat geval had ik dus beter niet akkoord kunnen gaan met de wijziging? Ongeacht de relatie die ik wil onderhouden met de opdrachtgever? De daad is helaas nu al gedaan, maar dan weet ik het in ieder geval voor volgende keer en kunnen anderen die zich ook in zo'n situatie bevinden het antwoord hier vinden.
ronron1212
4 jaar geleden
Wie betaald je salaris? van wie krijg je een loonstrook?
Computoon
4 jaar geleden
Hoe het genoemd wordt, is van minder belang dan hoe het feitelijk zit. Bij een detacheringsbureau ben je in dienst van de detacheerder. Bij een uitzendbureau in dienst van het uitzendbureau. H Het verschil is, dat je bij een detacheerder een "gewoon" contract krijgt voor bepaalde of onbepaalde tijd terwijl je bij een uitzendbureau eerst een flinke tijd werkt met een uitzendbeding. Dit houdt o.a. in dat wanneer de inlener je niet meer nodig heeft, een einde komt aan de arbeidsovereenkomst. Dat kan letterlijk van de ene op de andere dag zijn. Bij een detacheerder heb je dat risico niet. Het is vaak een soort uitzenden, voor de wat "hogere" functies.
Computoon
4 jaar geleden
Dan heb je ook nog payrolling. Dan werft het inlenende bedrijf de medewerker (dat is dus anders dan bij een uitzend- of detacheringsbureau). Vervolgens kom je (met een "gewoon" contract) in dienst van de payroller.

Antwoorden (1)

Als je via een detacherings- of uitzendbureau) werkt, heb je met betrekking tot het loon te maken met de detacherings- of uitzendorganisatie. Dat is je juridische werkgever, niet de inlener (het bedrijf waar je geplaatst bent).

De detacheerder wil van de overeenkomst af (althans: van een belangrijke voorwaarde daarin) maar heeft daarvoor jouw hulp nodig.

En dan is de vraag: ga je daarin mee of niet?

Ja, dan zul je hopelijk nog lang en met plezier bij de inlener werken.
Nee, dan zal de detacheerder -zo vermoed ik- per de eerst mogelijke gelegenheid van je af willen. Maar voor zover mij bekend, zullen ze jou dan het 'foute' salaris moeten betalen tot de eerstkomende gelegenheid zich aandient dat ze wettelijk van je af kunnen. Bijvoorbeeld aan het einde van een proeftijd, als die overeengekomen is.
De detacheerder verdient op jou en als zij jou (veel) meer betalen dan ze door kunnen facturen aan de inlener wordt hun winstmarge natuurlijk kleiner. Want de detacheerder heeft natuurlijk een tarief afgesproken met de inlener. Maar misschien blijk je wel zo goed te zijn dat de detacheerder toch het hogere bedrag voor je over heeft?

Twijfel je, schakel dan juridische hulp in, bijvoorbeeld Het Juridisch Loket, https://www.juridischloket.nl/
Of probeer z.s.m. bij de inlener zelf in dienst te komen.
Computoon