Kan ik bij een opvolgend werkgeverschap mijn vakantiedagen meenemen?

Mijn werkgever heeft mij een nieuw contract aangeboden onder dezelfde overkoepelende organisatie, maar onder een andere entiteit. Mijn werkzaamheden, functie en de klanten voor wie ik werk blijven 100% hetzelfde, alleen de entiteit veranderd. Ik val dus onder een opvolgend werkgeverschap. Nu heb ik dit jaar nog helemaal geen vakantiedagen opgenomen en heb ik er zelfs nog 3 over van vorig jaar. Met de overgang van mijn nieuwe contract verplicht mijn werkgever mij ertoe alle opgebouwde vakantiedagen tot 1 mei te laten uitbetalen. Ik houd dus nog maar een aantal dagen over (mei - december). Mag dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

Bij overgang naar een andere werkgever volgt altijd een eindafrekening van vakantieuren. Maar een werknemer heeft wettelijk recht op het opnemen van een aantal vakantieuren. Theoretisch kan dan het volgende gebeuren (al maak je daar de nieuwe werkgever niet blij mee): je laat de oude werkgever een verklaring opstellen waarin staat hoeveel van de wettelijk opgebouwde vakantieuren je nog niet hebt opgenomen. Die kun je alsnog opnemen bij de nieuwe werkgever. Uiteraard dan zonder loondoorbetaling. Deze mogelijkheid is niet zo bekend. Even als voorbeeld: stel je had eind decenber geen vakantiedagensaldo meer. Je werkt 5 dagen per week. Wettelijk recht: 20 vakantiedagen per jaar. Je werkt bij oude werkgever 3 maanden, dus wettelijk recht 5 dagen. Je neemt er geen op. Je gaat weg bij oude werkgever. Vakantiedagen worden allemaal uitbetaald bij eindafrekening. Oude werkgever geeft verklaring af dat je 5 wettelijke vakantiedagen hebt opgebouwd. Die mag je nog onbetaald genieten bij de nieuwe. Voor de bovenwettelijke is zo'n regel er niet.

"Ja, dat kan. In de wet staat dat een werknemer zijn vakantiedagentegoed bij zijn uitdiensttreding mee mag nemen naar zijn nieuwe werkgever. De werkgever betaalt dan het loon over het openstaande vakantiedagentegoed bij uitdiensttreding uit aan de werknemer. Vervolgens zet hij in een verklaring op hoeveel openstaande, niet genoten vakantiedagen de werknemer nog aanspraak had bij zijn uitdiensttreding en wanneer die zijn opgebouwd. De werknemer gaat met die verklaring naar zijn nieuwe werkgever die de werknemer dan in de gelegenheid moet stellen om zijn vakantiedagen, weliswaar zónder behoud van loon, op te nemen. Hij mag het opnemen van wettelijke vakantiedagen niet weigeren. Over de bovenwettelijke vakantiedagen mogen wel afwijkende afspraken gemaakt worden."
.
Bedenk: wettelijke vakantiedagen van een bepaald jaar vervallen als ze voor 1 juli van het daaropvolgende jaar niet zijn opgenomen.
Toegevoegd op 30 april 2019 18:59: tekst
Computoon