Werkt de ziektewet per werkgever of per jaar?

Wat ik bedoel is dat als je al 3 keer ziek bent geweest van je werk neem je die 3 keer dan mee naar je volgende werkgever of begint het weer bij 0?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Als je een "gewone" baan hebt bij een werkgever (geen uitzendkracht) dan krijg je met de ziektewet niet te makem. Als je ziek wordt, betaalt de werkgever je loon door, zolang als je bij hem in dienst bent. Daar krijgt hij geen geld voor van een andere instantie (behalve als hij er een verzekering voor heeft afgesloten).

Ga je naar een andere werkgever, dan betaalt die je loon bij ziekte door, enz.
Computoon
5 jaar geleden
Ritsuka
5 jaar geleden
Als je 3 keer in het jaar ziek bent geweest, dan moet je op gesprek komen en word er gekeken waarom je zo vaak ziek bent en wat ze er aan kunnen doen.
De vraag is of als je bij een andere werkgever begint, je het aantal keren ziek van de werkgever ervoor meeneemt.
Ritsuka
5 jaar geleden
Daar zie ik je antwoord niet op ingaan.
Computoon
4 jaar geleden
Ik heb proberen duidelijk te maken dat dit niet het geval is. De oude werkgever geeft niet door aan de nieuwe hoe vaak iemand ziek is geweest. (Als hij dat doet, gaat hij ver buiten zijn boekje maar bovendien moet hij dan weten wie de nieuwe werkgever is). Het blijft me verrassen dat nog steeds gedacht wordt dat een "gewone" werknemer die ziek wordt een Ziektewetuitkering krijgt (dus betaald wordt door het UWV). Nee, die krijgt gewoon geld uit de portemonnee van de werkgever zolang hij in dienst blijft maae maximaal 2 jaar. De werkgever moet wel alles doen om de zieke te reintegreren en daarvoor zijn o.a. arbodiensten maar dar is allemaal bijzaak voor de vraag.
Voor de Ziektewet maakt het niet uit hoe vaak je je ziek hebt gemeld. Voor deze wet is de duur van het ziekteverzuim belangrijker. Dat heeft te maken, dat een uitkering op basis van de Ziektewet maximaal twee jaar duurt. En deze "uitkering" ontvang je van je werkgever, zolang je in dienst bent. Als je geen werkgever hebt dan kan het zijn dat het UWV deze uitkering betaalt.
Iedere ziekmelding moet door de werkgever wel bij het UWV gemeld worden, ook als de werkgever het loon doorbetaalt (de uitkering vanuit de Ziektewet betaalt). Dat heeft er o.a. mee te maken, dat je aan het eind van de maximum ziektewetperiode mogelijk recht hebt op een uitkering o.b.v. de WIA, die door het UWV wordt verstrekt.
Voor het berekenen van de duur van het ziekteverzuim telt het UWV vanaf de eerste ziektedag. Maar als je meerdere keren, kort na elkaar (binnen 4 weken), ziek wordt kunnen deze periodes in sommige gevallen aan elkaar gekoppeld worden. En dan kan dat ook gebeuren met periodes bij verschillende werkgevers.
Dus, als de 3 periodes dat je bij de eerste werkgever ziek bent geweest, heel kort na elkaar zijn geweest, en je wordt ook heel kort nadat je bij de nieuwe werkgever bent begonnen weer ziek, dan "neem je deze periodes" mee.
Maar naast de regels m.b.t. de Ziektewet en WIA, hanteren werkgevers vaak ook regels als het gaat om het ziekteverzuim van hun eigen personeel. Zo kan het zijn, dat er na een derde ziekmelding een gesprek volgt. En hiervoor geldt, dat je de ziekmeldingen bij je eerste werkgever niet meeneemt naar de volgende werkgever.