Mag een werkgever bij indiensttreding vragen op schrift of je uit de WW of WIA komt?

En zo ja ben je daar dan wettelijk verplciht antwoord op te geven? Ik moet een formulier tekenen waarmee ik toestemming geef dat ze gegevens bij die instantie gaan opvragen terwijl ik in dienst treed als reguliere werknemer. Mag dat zo maar in Nederland? En heeft weigeren consequenties?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
5 jaar geleden
Een werkgever mag vragen wat hij wil.
Er is geen wet die jou verplicht hier antwoord op te geven.
Weigeren kan consequenties hebben.
tinus1969
5 jaar geleden
Heeft de werkgever aangegeven waarom deze informatie nodig is?

Antwoorden (1)

Het mogen stellen van deze vraag is geregeld in artikel 38 van de Ziektewet.
Artikel 38b verwijst naar artikel 29b en 29d: Op verzoek informeert de werknemer zijn werkgever over zijn mogelijke aanspraak op ziekengeld op grond van artikel 29b of 29d.
Artikel 29 worden de regelingen voor de rechten op ziekengeld besproken die gelden voor werknemers die voor de nieuwe baan een uitkering hadden op grond van de Werkloosheidswet (Ww) of de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (Wia).
U mag weigeren de vraag te beantwoorden, met het risico dat de nieuwe baan uw neus voorbij gaat. Wilt u meer kans maken op deze nieuwe baan bij een nieuwe werkgever, dan zult u de vraag met JA moeten beantwoorden. Het beantwoorden van de vraag is dus een indirecte verplichting.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Het met JA moeten beantwoorden of het in het geheel NIET beantwoorden van dezelfde vraag is dus impliciet dezelfde informatie.