Heb ik na een maand een arbeidsovereenkomst zonder concurrentiebeding?

Heb net een nieuwe baan en op mijn eerste dag kreeg ik mijn contract. In dit contract staat een hele uitgebreide beding die verder gaat dan een gemiddelde beding, zonder dat daar een reden voor zou zijn gezien mijn functie. Ik heb hier een punt van gemaakt. Ze geven aan dat hun beleid niet zover gaat als de tekst, ondanks dat willen ze echter geen aanpassing maken. Uiteraard ga ik het ook niet ondertekenen.

Ik werk daar nu inmiddels al bijna een maand en het lijkt niemand een probleem te zijn dat ik het contract nog niet ondertekend heb. Nu heb ik flink zitten googlen en begreep dat als je een maand ergens betaald werk verricht, meer dan 20 uur, en er een gezagsverhouding is, dat dat gelijk staat aan een mondeling arbeidscontract. Ook heb ik begrepen dat, omdat de beding niet schriftelijk vastgelegd is (in mijn geval wel schriftelijk, maar niet ondertekend), er ook geen beding in dit mondelinge contract staat. Of op zijn minst ongeldig is. Graag hoor ik hoe het echt zit of wat mogelijke gevolgen zijn.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
De details ken ik niet, maar jouw maand-en-20-uur lijkt me meer van toepassing in de situatie waar géén bezwaar is aangetekend.
Dat is in jouw geval niet zo. Zo lijkt het.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix Bedankt voor je reactie. Weet je toevallig welke situatie er dan ontstaat? Stel dat ik er volgende maand nog werk en dat ik het contract nog steeds niet ondertekend heb? Als de concurrentiebeding dan opeens rechtsgeldig is, is het voor mij belangrijk om te weten ;).

Het beste antwoord

"Een werknemer die over een periode van drie maanden wekelijks heeft gewerkt, of meer dan 20 uur per maand, kan aanspraak maken op een arbeidsovereenkomst voor het aantal uren dat hij/zij gemiddeld in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt."

Die regel geldt voor 0-urenovereenkomsten. Niet voor "gewone" contracten waarbij vooraf is overeengekomen hoeveel uur per periode wordt gewerkt.
Dan het concurrentiebeding. Naast de eis dat de werknemer meerderjarig moet zijn geldt het schriftelijkheidsvereiste. Dit is van toepassing als
@ u een arbeidsovereenkomst of ander document met daarin een concurrentiebeding voor akkoord ondertekent, of
@ u een arbeidsovereenkomst of een brief waarin verwezen wordt naar bijgevoegde arbeidsvoorwaarden waarin een concurrentiebeding voorkomt, voor akkoord ondertekent."
Met ingang van 1 januari 2015 geldt de regel dat een concurrentie- of relatiebeding in een tijdelijke arbeidsovereenkomst alleen geldig is als de werkgever in een schriftelijke toelichting bij het beding duidelijk kan maken dat het concurrentie- en/of relatiebeding noodzakelijk is vanwege zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen.

Tot slot: je hebt na een maand dus geen contract zonder concurrentiebeding. Hopelijk nog wel een contract.
Toegevoegd op 19 december 2018 18:20: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Ik ben bekend met de regel van een 0-uren contract, het gaat hier echter om een niet ondertekend contract. Met andere woorden, er is nog geen overeenkomst. Wel wordt er al werk verricht. Bedankt voor de aanvulling over de concurrentiebeding. Ik heb gelukkig nog geen document ondertekend waar verwezen wordt naar de concurrentiebeding.
Computoon
5 jaar geleden
Een arbeidaovereenkomst die mondeling is aangegaan is ook geldig. De arbeidsovereenkomst is immers vormvrij. Er is dus al een overeenkomst ook al is de papieren versie nog niet getekend. Een aantal basisgegevens moet op (al dan niet digitaal) papier komen staan, maar dat is "extra". Een concurrentiebeding kan alleen schriftelijk worden overeengekomen met een meerderjarige werknemer. Als (direct of indirect) niet getekend wordt voor het beding komt het niet tot stand.
De vraag is hoe lang vol gehouden kan worden om de overeenkomst niet te tekenen. Het zou zomaar kunnen dat dit bevorderlijk is voor een voortijdig einde van de arbeidsovereenkomst...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Top, hartstikke bedankt :). Ik denk dat ik voor de laatste keer met mijn werkgever om de tafel ga (is wel zo netjes)! Het is ieder geval fijn te weten dat die concurrentiebeding niet geldig is zolang ik niet teken!