Als je altijd een baan (HBO+) had en nu niet meer en je wordt gediscrimineerd op leeftijd (mag niet); ga je dan productiewerk doen?

Neem je op den duur alles aan om maar te kunnen werken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Word je gediscrimeerd op leeftijd of op wenselijk salaris?

Momenteel ben ik op het werk bezig met sollicitatie rondes om nieuwe mensen aan te trekken. Wat ik vaak zie is dat mensen van rond de 50 ongeveer 2 keer zoveel verwachten als iemand 30. Terwijl alleen de ervaring van de laatste 10 jaar wordt meegeteld. Alles wat daarvoor gebeurd is is zo outdated dat het niet meer relevant is.

Als ik dus kan kiezen uit twee mensen die allebei 5 jaar relevante ervaring hebben waarvan de een de helft vraagt van wat de ander vraagt wordt het natuurlijk de goedkoopste. Dit is geen leeftijdsdiscriminatie, dit is common sense.

Dus misschien kun je proberen met je gewenste salaris naar beneden te gaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen verwachtingen qua salaris en zou evt. op een lager niveau willen instappen. Dus geen manager meer maar bijvoorbeeld senior. Men is dan vaak bang dat ik de stoel van de manager over wil nemen, terwijl dat ik dat niet wil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een goede recruiter is zijn ze niet bang dat je de rol van de manager wil overnemen. Maar wel dat je na een half jaar geen uitdaging meer hebt in je werk. Als je onder je niveau werkt stap je gemiddeld gezien eerder op, en moet er weer opnieuw iemand ingewerkt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het wel zo werkt ja, maar in mijn geval is het niet zo dat ik sneller zou weggaan. Ik vind dat niet zo maar als ik dat zeg wordt er geen rekening mee gehouden in een beslissingstraject.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me het probleem helemaal voorstellen. Helaas heb je als recruiterende partij maar een korte tijd om iemand een beetje te leren kennen. En niemand zal zeggen 'ja ik zoek iets zodat ik in elk geval inkomen heb, maar zodra ik wat leukers gevonden heb ben ik weg'. Dus kun je daarbij niet anders dan toch van algemeenheden uitgaan. En dat is heel vervelend als je daar de dupe van bent.

Andere antwoorden (3)

Hoe vervelend ook, in principe zou je dan alles moeten aanpakken om weer aan het werk te komen. Als je zonder werk bent en een uitkering geniet, vind ik dat iedereen gelijk is en gelijk behandeld moet worden. Neem je geen genoegen met een baan onder jou niveau (maar wat is onder niveau?), dan vind ik niet dat je het recht op een uitkering hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een uitkering hebt moet je soms accepteren, maar het kan ook dat je geen uitkering hebt. Wat onder je niveau is is iets gevoelsmatigs en misschien een goede nieuwe vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, heb je wel gelijk in.
Ik bedoel alleen te zeggen dat wanneer je zonder werk zit en zo snel niks van je eigen niveau kunt vinden, dat je dan gewoon alles moet aanpakken wat voor handen ligt. Dan kun je daar vandaan altijd weer verder kijken naar jou droombaan.
Dit is puur mijn persoonlijke mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ zo ist, indien je in aanmerking wilt komen voor een uitkering moet iedereen gelijk behandeld moet worden en zou je een aanbod voor productiewerk niet mogen afslaan. Mag wel, maar dan ook geen uitkering meer.
Ja, dat zou ik doen, in ieder geval als ik verder geen bron van inkomsten heb anders dan een eventuele uitkering.

Sterker nog, dat héb ik gedaan. Toen ik mijn baan (die toch al onder mijn niveau was) kwijtraakte, heb ik een ww-uitkering aangevraagd voor het geval dat, en ben vervolgens de dichtsbijzijnde delicatessenwinkel ingestapt met de mededeling dat ik wilde werken. En 'delicatessenwinkel' is bepaald niet zo upscale als het lijkt, ik stond daar gewoon kaas en vleeswaren te snijden, broodjes te smeren en bakjes salade te vullen.

Nog vóór de ww-aanvraag was behandeld, heb ik hem geannuleerd. Ik kon immers werken.

Daarna heb ik er overigens alleen maar voordeel van gehad bij volgende sollicitaties. Dat deel van mijn cv roept natuurlijk altijd vragen op. Als ik dan vertel dat ik simpelweg liever wilde werken dan een uitkering ontvangen, maakt dat altijd indruk. Blijkbaar ben ik iemand die van aanpakken weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het wel aannemen, het is of studeren of werken.