Hoeveel uur mag ik maximaal overwerken?

Ik heb een contract voor 20 uur. Ik heb ook nog een gezin namelijk.
Nu is het zo dat er standaard meer uur/over gewerkt wordt.
Het varieert tussen 25 en 36 uur wat ik werk per week.
Hoeveel uur mag ik maximaal overwerken als parttimer?
Ik heb niet voor niets gesolliciteerd naar een parttime functie.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.8K
LeonardN
5 jaar geleden
Bedoel je niet; hoeveel uur moet ik overwerken? Je mag zoveel overwerken tot je aan een algemene limiet komt. Voor parttimers gelden geen andere regels.
MarBet
5 jaar geleden
Als ik jou was, zou ik het bespreken met je leidinggevende. Geef aan dat je incidenteel best wilt overwerken, als er sprake is van piekbelasting of er bijzondere omstandigheden zijn (tenminste, ik ga ervan uit dat je daar geen probleem mee hebt), maar dat je niet bereid bent dit structureel te doen, omdat je bewust hebt gekozen voor een parttime baan. Als er structureel overgewerkt wordt, betekent het dat er meer mensen/uren nodig zijn voor het werk en door daar maar gewoon in mee te gaan, hou je een mechanisme in stand, en krijgt de organisatie niet in beeld hoeveel formatie er daadwerkelijk nodig is voor bepaald werk. Klinkt makkelijker dan het is, dus succes...

Antwoorden (1)

Er is geen limiet voor overwerk behalve (natuurlijk) dat je niet meer uren mag werken dan de Arbeidstijdenwet toestaat. (= Per dienst mag er niet meer arbeid worden verricht dan 12 uur. Per week is de maximale werktijd 60 uur. Maar over een langere periode gezien, namelijk per 16 aaneengesloten weken, mag er niet meer dan gemiddeld 48 uur arbeid worden verricht.")

Nog een stukje uit de bron:
"Overwerk weigeren: mag dat?
In drukke tijden of als er veel zieken zijn, kan het zijn dat je moet overwerken. Overwerk betekent dat je buiten de afgesproken werktijden werkt.

Reden voor ontslag
Je kunt niet zomaar overwerk weigeren. In sommige cao‘s staat dat je verplicht bent om over te werken als dat nodig is. Weiger je, dan kan dit voor je werkgever een reden zijn je te ontslaan.

Staat er over overwerken niets in je cao? Ook dan kun je niet zomaar ‘nee’ zeggen. Dat wil niet zeggen dat je altíjd moet overwerken. Het mag namelijk niet op vaste basis zijn. Ook moet je werkgever een goede reden hebben om je te laten overwerken.

Je kunt natuurlijk een dringende reden hebben waarom je niet kunt overwerken. Bespreek dit dan met je leidinggevende. Er zijn ook cao’s waarin overwerken vrijwillig is. Kijk dit dus eerst even na.

Maximale werktijd
Er staat niets over overwerken in de Arbeidstijdenwet. Er staat wel iets in over je maximale werktijd. Er is een grens aan het aantal uren dat je per dag of per week mag werken. Je mag nooit méér werken dan in de Arbeidstijdenwet staat."

Kortom, deze kwestie moet geregeld worden met goede afspraken tussen werkgever en en werknemer, er is geen kant-en-klaar antwoord te geven met een algemene regel.
Computoon