Mag je werkgever je zomaar stoppen met inplannen zonder mededeling en wat kan je dan doen?

Ik werk nu bijna 6 maanden bij de aldi als bijbaantje. Contract getekend voor 4u per week en indien nodig meer. Nou ging alles wel prima, tot een tijd geleden toen de filiaalleider zei dat ik te duur ben om in de avond te werken. Ze kunnen dan net zo goed een 15jarige inzetten. Dus vroeg hij of ik vaker overdag kan. Nou, ik ben een student dus dit was mogelijk. Doorgegeven welke dagen ik kan (2x overdag, 3x avond). En tot mijn verbazing word ik sindsdien helemaal niet meer ingepland. Inmiddels al 5 weken! Zelfs als collega's mij vragen of ik voor hun kan invallen, steekt hij er altijd een stokje voor door te zeggen dat ze maar iemand anders moeten vragen. Mag dit zomaar? Wat kan ik hiertegen doen? Ik houd namelijk al die dagen vrij en heb een Contract, maar word steeds bewust niet ingepland. Ik ben er erg boos over maar weet niet waar ik terecht kan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Informeer eens bij het Juridisch Loket. Met een contract in de hand moet je toch iets kunnen doen. https://www.juridischloket.nl/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit mag inderdaad niet. Indien er in de arbeidsovereenkomst inderdaad is bepaald dat de dienstbetrekking een arbeidsomvang van 4 uur per week heeft, dan moet de werkgever jou 4 uur per week arbeid laten verrichten. Dat is immers overeengekomen. En doet de werkgever dat niet, dan moet deze jou (in beginsel) in ieder geval het volledige salaris doorbetalen. Een aangetekende brief sturen waarin je je op het bovenstaande beroept, is nu de beste eerste stap.

Het beste antwoord

Zolang jouw contract loopt, zal je werkgever je die 4 uur per week moeten uitbetalen, ongeacht of hij je wel of niet inplant. Jij hebt je bereidheid en je mogelijkheden aangegeven, dus je hebt van jouw kant aan je verplichting voldaan.
Natuurlijk is het een onbevredigende situatie, zelfs al hij je die 4 uur betaalt, je werkgever laat immers duidelijk doorschemeren dat hij je te duur vindt. Dat kan, maar dan moet hij langs de officiële weg je contract ontbinden en het niet op zijn beloop laten.
Ik zou in eeerste instantie een gesprek met hem aangaan, en als dat niets oplevert, de ontstane situatie schriftelijk aan hem bevestigen. Schakel een juridisch loket in om na te gaan welke stappen je het beste kunt ondernemen, je staat in elk geval gewoon in je recht.