Waarom staat er vaak zo'n brede salarisindicatie in een vacature?

Dan staat er bijv. "salarisindicatie: €1.900 - 2.450 bruto". Hoe weet je dan hoe hoog je moet inzetten bij je salarisonderhandeling? Waneer vinden ze je €1.900 waard en wanneer €2.450? Of is €1.900 het startbedrag en €2.450 het maximale bedrag tot waar je kunt doorgroeien in deze functie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.3K
ronron1212
6 jaar geleden
Mestal is dat afhankelijk van je leeftijd of ervaring

Antwoorden (4)

Het beste kun je dit inschatten op basis van hoe ervaren je in de betreffende functie bent. Ben je bijvoorbeeld net afgestudeerd en heb je nog weinig of geen werkervaring, dan zul je onderaan de range ingeschaald worden. heb je al veel ervaring met de betreffende functie, dan ligt daar onderhandelingsruimte om hoger ingeschaald te worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Doorgroeien is afhankelijk van de functie en bovendien zijn er ook nog schalen. Sommige functies kunnen niet hoger, dan zit je in die schaal aan je top.

Het is een combinatie van factoren: Jong met diploma's , ervaring zonder diploma's en ervaring met diploma's

Natuurlijk zijn leeftijd en opleiding belangrijk, maar vergeet niet je ervaring. Elke combinatie maakt de hoogte van je salaris anders en dan zijn er nog de interne cursussen.
Ben je nog jong zonder ervaring begin je onderin de schaal, werk je al jaren in een vergelijkbare functie, dus ervaring maar niet de bewuste papieren, ga je al meer verdienen, ben je ervaren in vergelijkbare functie met de juiste opleiding dan kan je hoog insteken en financiële noten op je zang hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De salarisindicatie in de vacature is gebaseerd op de salarisschalen die in de CAO staan. Een functiewaardering kan uitmonden in één salarisschaal of in meerdere schalen. In het laatste geval kun je dus doorgroeien van bijvoorbeeld schaal 5 (die begint met 1900 euro) naar schaal 6 (die eindigt met 2450 euro).

Waarschijnlijk is daar in dit geval geen sprake van en vallen de genoemde bedragen binnen één salarisschaal. Als jij wilt starten met een salaris dat dicht bij het maximum ligt, zal het bedrijf je waarschijnlijk niet aannemen: je zit dan binnen 1 of 2 jaar op je maximale salaris, zodat de kans groot is dat je op zoek gaat naar een andere baan die wél doorgroeimogelijkheden biedt.
Pieter2011
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Ik begrijp de min niet : Plus
Antoni
6 jaar geleden
Misschien omdat de vragen in de toelichting bij de vraag niet beantwoord zijn.
Vaak is zo'n salarisindicatie de wijdte van de bijbehorende salarisschalen. Hoe hoog of laag je daarin zit hangt vaak af van je aantal jaren werkervaring. Als je dezelfde functie hebt gehad, kom je ook weer op dezelfde plek (netje sis: 1 schaal/tree hoger) uit qua salaris, zeker bij werkgevers in not-for-profit/overheid/zorg
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Vanwaar de min?
Erna55
6 jaar geleden
Dat begrijp ik ook niet : Plus
Antoni
6 jaar geleden
Misschien omdat de vragen in de toelichting bij de vraag niet beantwoord zijn.